Svar: Arp i panden og øjenbryn
23. marts 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Familien hårfager
Jo det er altid rigtig dejligt, når det nye barn bare passer ind i familien og sådan er det jo heldigvis for det meste:o)
Det lyder umiddelbart som om I gør det helt rigtige omkring den arp som jeres dreng har. Det er helt korrekt at man normalt anbefaler olie for at opbløde og netop også bruge en tandbørste forsigtigt for at løsne i øjenbryn osv.
Man kan købe en arp-creme fra firmaet Melissa, som desværre ikke bestod forbrugerstyrelsens test af babycremer. Så vidt jeg ved så dumpede den på at den indeholdt stoffer som skulle være deklareret. Jeg ved ikke om den er trukket tilbage fra markedet, men den har mange forældre været glad for tidligere.
Derudover så tænker jeg at olie nogle gange kan gøre arpen lidt værre. Det virker nogle gange som om den ikke løsner godt nok men snarere tværtimod gør arpen mere tyk, gul og klæbende til huden, hvor ønsket jo er at få det til at løsne sig så man lettere kan få det af.
I stedet kan I måske prøve at vaske jeres drengs hår med en helt mild babysæbe som er fri for parabener og parfume. Det kunne måske være vivag (som fås både som intimsæbe, men også i en udgave til børn), det kunne også være flydende lactasyd, eller produkterne Derma - som er en rigtig god serie. Prøv at vaske ham lidt i ansigtet med dette også, naturligvis uden at han får det i øjnene. Det er mit indtryk at det nogle gange hjælper når arpen er fuldstændig olieret.
Derudover tænker jeg at nogle børn nærmest får infektion af deres arp, hvis det er rigtig slemt og så skal du have en speciel salve hos lægen. Så det kan være nødvendigt at du lige får lægen til at vurdere, hvad det handler om og om der kan være tale om en infektion.
Nogle børn har rigtig meget arp og det er rigtig vigtigt at du forsøger at holde det nede. Vasker håret jævnligt og reder det godt igennem med en tættekam - dagligt, hvor du reder imod hårretningen til at begynde med og lægger håret ned bagefter. Vigtigt at vaske i cirkelbevægelser, så du får sat gang i blodomløbet i hovedbunden, da det forebygger arp.
Man siger også at Salicylvaselin 2% kan bruges, men det er et lidt skrapt middel og bør derfor kun sidde 1-2 timer i hovedbunden så skal det af. Man kan også bruge en salicylholdig shampoo. Prøv at forhøre dig på apoteket.
Nogle børn har arp længe, nogen får det flere gange. Jeg tør ikke sige hvorlænge din dreng vil blive ved med at have så meget arp som han har i øjeblikket.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske