Svar: Afbrudt nattesøvn - 6 mdr.
24. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Annas mor
Jeg tænker at du godt kan forsøge om du kan ændre lidt på din datters søvnrytme om dagen og derudover kan du måske forsøge at fylde hende lidt mere op i løbet af formiddagen og til frokost, så du er sikker på at hun ikke er urolig om natten fordi hun skal nedbryde sin mad der.
Mange børn vil i 6-7 måneders alderen kunne begynde at gå fra tre til to lure dagligt. Det vil sige at de nogle dage måske vil kunne springe den sene powernap over, andre gange vil de fortsat have behov for den. Samtidig begynder mange også at kunne nøjes med f.eks. en lidt kortere formiddagslur på kun 1 times tid og så sover de til gengæld en lidt længere lur over middag - netop derfor springer de så også powernappen over.
En plan for dagen med 2-3 lure og forsat 3 x skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Bryst
Morgen 8-8.30: Havregrød eller lignende, evt. med lidt frugtmos på. Vand eller mme af kop.
Puttes til formiddagslur med bryst ca 9.30 og sover ca 1 time, max 1½ time.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop eller mme.
Du kan igen amme før du putter hende til middagslur
Puttes til lur igen omkring 13-13.30 og må her gerne sove et par timer:)
Eftermiddag 16: Bryst og det er powernappen hun efterhånden kan springe over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop eller mme. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Bryst og puttes til natten ca 19-20
Sen aften 23: Bryst
Nat 24-05: Her skal hun helst sove og hun burde kunne klare sig uden amning i dette tidsrum
Håber denne plan kan passe ind i jeres hverdag og at det kan give en ændring. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske