Svar: Mad 6 1/2 mdr.
24. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder til at være en stor og dejlig dreng du har dig der og han kan jo sagtens være naturligt tørstig. Men du har naturligvis ret i at det kan være udmærket at få ham tjekket for sukkersyge - hvis han har det, så burde han dog også have andre symptomer, som træthed og generelt virke uoplagt, have manglede appetit og måske ikke tage så meget på i vægt (og den kan man jo ikke klage over:o)), nogle børn vil også have svamp i skridtet og måske i mundhulen og så tisser de ofte også rigtig meget.
Du skal naturligvis være opmærksom på hvormeget du ammer i løbet af dagen. Din dreng har fortsat behov for rigtig meget mælk, når han kun er 6 måneder gammel, men for de fleste vil 4-5 amninger dagligt være nok til at dække dette og det vil samtidig give plads til at han begynder at have lyst til at spise.
Med den alder han har, så er det rigtig vigtigt at du begynder at give ham mad som smager af noget og også at du giver ham forskelligt, så han får rigtigt mange nye smagsoplevelser. Giv ham som udgangspunkt det samme som I andre spiser og han må gerne få mad som er almindelig krydret.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til eftermiddagslur
Eftermiddag: Ammes
Sen eftermiddag: Evt. ammes (powernapper måske)
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk og stille og roligt mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat (24-06): Så vidt muligt ikke ammes, men sove.
Som du kan se giver dette 4-5 amninger og det er tilstrækkeligt i forhold til hans alder og i forhold til at han bør kunne spise skemad.
Vand er fint som tørstslukker og det kan han få til sine måltider samt indimellem ved behov.
Håber at dette kan give dig et billede af, hvad hans behov over en dag ca. er.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske