Svar: Overstimulering - 5 mdr.
24. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Dorthe
Det lyder som en rigtig god idé at forsøge at køre et mere fast skema. Jeg tænker at det kan være med til at give jer lidt mere overblik og hjælpe jer til at komme lidt ud, vide hvornår der er mulighed for at handle osv.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad og flaske kunne se således ud
Morgen 06-07: Flaske
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Sove formiddagslur - puttes måske omkring 9.30
Frokost ca kl. 12: Flaske, ellers er det her du kan give grøntsagsmos eller grød, vand af kop, når hun skal til at have 3 måltider dagligt. Hvis hun er meget ked af flasken, så kan det være udmærket at give lidt grød eller mos her, bare ikke så meget at det hele fjerner mælken:o)
Flaske at sove på og puttes til middagslur her er klokken måske 13
Sen eftermiddag, måske kl.16: evt. flaske og powernapper sikkert her
Aften, ca kl. 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Sen aften, ca kl. 23: Flaske
Nat 24-06: Evt. flaske
Jeg har forsøgt at sætte ca tider på - tror du det kunne passe nogenlunde med jeres dagligdag? Jeg tænker at det måske vil hjælpe jer at begynde at se lidt mere på klokken end på jeres lille pige - sådan at forstå at I begynder at sige lidt mere til jer selv "så nu er klokken næsten 9.30 så nu er det tid at du får din formiddagslur og så gør hende klar og putter hende uanset om I synes hun virker træt eller ej. Det samme omkring middagsluren.
Det kan godt hjælpe at have en sådan struktur, når man har en lille opmærksom pige som jer. Det at I virker sikre på det I gør giver jo også hende en ro og det er nogle gange meget vigtigt at I sætter grænsen for hvornår hun skal puttes og skærmes og at hun ikke altid selv skal vise jer, hvornår hendes grænse er nået. For de børn som er meget opmærksomme, så sker det rigtig tit at de når netop at blive overstimuleret, at de ikke selv er i stand til at sige fra og her har hun brug for jeres hjælp.
Håber at min plan for dagen vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske