Svar: Afviser flaske og vil ikke sove
25. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Kære forvirrede mor
Min umiddelbare tanke er at der er flere ting som spiller ind. For det første er din datter jo startet i vuggestue og samtidig er hun i separations alderen, hvor hun på en gang både skal separere sig lidt fra dig og samtidig også har enormt meget behov for dig, behov for at se dig for at vide at du er der. Dette naturligt forstærket af hendes vuggestuestart, hvor hun nu har en erfaring med sig om at du går fra hende...
Samtidig har hun også en alder, hvor den eneste måde hun rigtigt kan protestere på og 'vise sin selvstændighed' er ved at lukke munden - det kan være for skeen, men det kan også være flasken. At hun afviser flasken kan være en naturlig følge af dette og så længe du oplever at hun tisser og er i stand til at drikke fint af en kop, så er det helt okay.
Hendes afvisning af flasken kan måske også skyldes tandfrembrud?
Måske er din datters reaktion også sammenhængende med måden de putter hende på i vuggestuen - det kan jo være helt anderledes end hun er vandt til. Ofte kan børnene sagtens adskille dette, men det kan jo godt være at hun er lidt forvirret omkring dette.
Under alle omstændigheder så er det i hvert fald meget vigtigt at du giver din datter så meget tryghed som muligt. Det er fint at putte hende i egen seng, men prøv at sidde lidt hos hende, så hun fornemmer at I er der for hende, kærtegn hende blidt, hold hende i hånden osv. fortæl at I er der og at hun roligt kan lægge sig til at sove.
Vær meget opmærksom på hvordan I selv virker. Det er vigtigt at I virker rolige og samtidig kærlige. Hvis I allerede når I går i soveværelset bliver kede af det og urolige over at I fornemmer hendes modstand mod at være der, så mærker hun det med det samme og det forstærker kun hendes følelser omkring det der skal ske. Prøv derfor at vise hende så godt I overhovedet kan at det er helt okay at være der.
Lad hende bare holde en pause med flasken, måske kan I tilbyde en kop med lidt lun mælk i stedet for. Sålænge hun tisser som hun skal, så er det sådan det må være:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske