Brev:
Hun vil ikke lege selv - eller gå
25. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Hun vil ikke lege selv - eller gå
Hej Helen
Jeg har mange gange været inde og læst dine svar til andre, hvilket jeg har haft stor gavn af. Men nu har jeg brug for selv at spørge - og få svar.
Min mand og jeg har en datter på næsten 14 måneder. Indtil hun var ca. 6 måneder var hun rigtig godt med sådan ret udviklingsmæssigt. Da hun var to måneder kunne hun sætte armene i gulvet og løfte hele sin overkrop fra gulvet. Inden hun blev 3 måneder kunne hun vende sig, både fra mave til ryg og den anden vej. Da hun var 5 måneder begyndte hun at skubbe sig op på alle fire, og rokke frem og tilbage, som om hun snart ville til at kravle. På samme tid lærte hun at sidde selv, men foretrak alligevel tit at stå på alle fire. Så vi ventede at hun snart ville begynde at kravle, men sådan gik det ikke. Vi lokkede hende med alt muligt, og gjorde meget for at gøre det attraktivt at kravle, men det var som om hun ikke ville.
Du hun var 10 måneder ville hun hellere stå op, og hun begyndte at gå rundt om sofaer, borde mm. Hun fik også en gå vogn som hun hurtigt blev meget glad for, og som hun var god til at gå med. Den har jo dog det minus at hun ikke kan dreje den, og bliver meget sur, når hun går ind i noget, og så ikke kan komme vider. Nu er hun 14 månerder, og kan sådan set godt gå selv, men hun tør bare ikke. Hvis hendes far eller jeg går foran hende går hun efter os, uden at holde ved os. Men hun tør ikke gå selv frit rundt i rummet.
Sådan har det været de sidste 2 måneder, og vi bliver ved med at tænke at nu går hun snart... men det gør hun bare ikke. Hun kan sagtens og har en rigtig fin balance, men hun tør ikke. Så nu er hun altså 14 måneder og kan hverken kravle eller gå selv... hvad gør vi? Hvad kan vi gøre for at give hende mere selvtillid, til at gå?
Det var den motoriske udvikling, som er det ene problem. Det andet er at hun slet ikke kan lege selv. Vi har ung pige i huset, og hun er dermed vant til at have en voksen person til kun hendes rådighed alle hendes vågne timer. Men hun går i legestue to gange om ugen med den unge pige, hvilket hun er meget glad for. De går også til svømning hver uge, som også er en kæmpe succes. Men hun vil ikke sidde og lege selv. Hvis hun er igang med at lege og vi sidder hos hende, leger hun rigtig godt. Men i det sekund vi rejser os og går, giver hun sig straks til at skrige.
Det er ved at være ret så belastende både for os og den unge pige, så derfor besluttede vi for ca. 14 dage siden, at vi ville gøre noget ved det. Vi prøver nu at fortælle hende at vi f.eks. lige skal ordne noget vasketøj, mens hun skal lege, og så går vi fra hende (hun kan dog stadig se os). Men hun skriger straks, og bliver ved indtil vi sætter os hos hende igen. Vi prøver ellers at blive ved med at snakke til hende roligt, for at vise hende, at vi synes det er helt ok, men lige meget skriger hun. Men i det sekund vi sætter os hos hende stopper hun, og giver sig til at lege. Jeg har flere gange prøvet at lade hende skrige længe (ca. 20 min.) da jeg tænkte at hun måtte give op, og gå i gang med at lege, men det gør hun ikke. Når hun skriger sidder hun, og stirre kun på os. Hun forsøger ikke at gå hen til os, hun sidder bare og skriger.
Vi har mange venner og familie som har børn på hendes alder, og de kan fint lege selv når vi er sammen. Men hun skal hele tiden have en voksen - og helst hendes mor ved hendes side, når vi er sammen, ellers skriger hun. De andre kan slet ikke forstå at det er sådan, da deres børn jo leger fint. Det er som om hun bare virker så frustreret for tiden, og det eneste hun vil er at gå med os i hånden. Men hvad skal vi gøre?
Det skal nævnes at hun på andre udviklingsområder er rigtig godt med, da hun kan sige mange ord, sige dyre lyde, finde alle dyr i bogen, lave fagter til sange, spise alt hendes mad selv med gaffel osv. Hun sover også rigtig godt både om natten, og til middag, så det er ikke fordi hun er træt.
Det virker bare som om hun er gået helt i stå, måske pga. at hun er en meget forsigtig pige... der jo nok også er noget forkælet... men hvordan kommer vi videre?
Med venlig hilsen
De fortvivlede forældre