Brev:
Mad og søvn, 9 mdr.
25. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Mad og søvn, 9 mdr.
Kære Helen
Amalie er nu 9 mdr. og jeg har lige lidt spørgsmål.
For det første – hun er lige begyndt at sove på eget værelse i tremmeseng, og har gjort det en uges tid. Det fungerer fint og der har ikke været problemer i dén forbindelse. Hun bliver lagt kl. 20 og vågner omkring kl. 5 til amning, hvorefter hun sover videre til mellem kl. 7 og 8. Jeg synes dog, at hun har haft en del mareridt på det sidste, hvor hun klynker meget, men ikke er vågen.
Er det typisk for alderen? Jeg ved, at kravlealderen kan give mareridt, fordi verden pludselig er blevet stor, men Amalie kravler stadig slet ikke. Hun kan kun bakke og dreje om sin egen akse…. Hun vender sig heller ikke i sengen, men ligger kun på ryggen.
For det andet – så har vi stadig lidt problemer med madindtaget. Jeg synes virkelig ikke hun spiser særlig meget. Vores dag ser pt. således ud, i ca. tider:
5.00 Amning og vi sover videre
7.30 Står op
8.00 Morgenmad, ca. 1 ½ dl grød (det eneste måltid, der bare glider ned)
9.30 Formiddagslur, typisk 45 min. – nogle gange 1 ½ time
11.00 Tilbyder lidt frugt, men hun spiser kun et par stykker
12.00 Frokost, rugbrødshapsere, hun spiser kun ca. 7-8 stk. Dertil f.eks. agurk, osteterninger og lign. Spiser nogle stykker af hver – hun vil helst selv med fingrene og får lov
14.00 Yoghurtgrød med frugt, ca. 1 ½ dl (pulvergrød, rigtig yoghurt glider ikke ned)
14.15 Lur, ca. 1 ½ - 2 timer
16.00 Tilbyder lidt frugt, men hun spiser kun et par stykker (har i dag prøvet at give jordbærgrød med sødmælk, og det var et hit – men er det ok? Det er uden sukker).
18.00 Aftensmad, som vi spiser, hvor hun spiser ca. 10 små bider af kød, kartofler/pasta og grønt.
20.00 En flaske med mme, mellem 100 ml og 150 ml – og så i seng (falder i søvn af sig selv uden brok).
Hun tilbydes vand til alle måltider og drikker gerne. Hun er dog ingen ørn til at drikke af kop, så mængderne er lidt uklare. Er det ikke lige lidt nok - altså mad? Hun får en mariekiks i ny og næ – det er hun vild med. Ellers er hun altså svær at lokke store mængder i. Bortset fra om morgenen og så sin pulvergrød om eftermiddagen. Hun får jerndråber og D-dråber – men får hun mælk nok?
Til sidst – hun er næsten altid lettere hidsig om aftenen, når aftensmaden skal indtages. Det er meget sjældent at det foregår stille og roligt. Vi har prøvet alle kombinationer. Både at give hende lidt mos inden vi spiser, så hun er fyldt op – hvor hun oftest nægter at spise mere end 3 bider – og også at made hende mens hun sidder på skødet af os i stedet for i højstolen, hvilket heller ikke virker. Måske hun bare er træt – det er jo ulvetimen – men kan vi gøre noget? Nogle forslag? Det virker ikke som sult. Når aftensmaden er overstået er hun som regel i godt humør igen, selvom hun er meget træt. Så leger vi og hygger lidt inden pusletiden starter.
Ellers trives hun fint og hun vejer over 9 kg. Skal jeg lade være med at fokusere på mængderne og bare glæde mig over, at hun smager på det meste? Hun er en meget bestemt pige, der tydeligt brokker sig, hvis noget ikke passer hende. Hun kræver underholdning hele tiden (og får det), og oftest er hun meget glad og pludrer og leger på livet løs. Hun skal starte i vuggestue om 3 uger, hvor der sikkert sker en masse nye ting og mønstrene ændres. Men jeg vil gerne høre din mening om vores nuværende situation alligevel. Jeg har jo tidligere nydt godt at dine råd :o).
Mange hilsener
Amalies mor