Svar: Overstimulering? - 2 mdr.
26. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Louise
Det lyder ganske rigtigt som om du har fået en fin lille pige, der er meget opmærksom på sine omgivelser og det er jo kun rigtig godt. Samtidig har hun også en alder nu, hvor hun begynder at kunne se længere og hun begynder derfor også at skelne meget mere imellem om hun er hos mor eller om hun er hos en fremmede, på samme måde som hun reagerer på om hun er hjemme eller om hun er ude f.eks. i storcenteret. At ligge under Andrea og musikuroen er også genkendelig for hende og giver hende en vis ro i modsætning til at være ude et fremmed sted.
Det betyder også at hun nogle gange ikke selv vil være i stand til at sige fra, - hun vil ligesom følge med i det hele, som om hun ikke vil gå glip af noget og her er det din opgave at hjælpe hende med at finde roen og lukke lyde og lys ude. Hun har også en alder, hvor hun har svært ved at vide og fornemme om hun egentlig er sulten eller mæt, på samme måde som det altså er svært for hende at fornemme om hun skal være vågen eller om hun er træt.
For at hjælpe hende, så vil det være rigtig godt at svøbe hende. Præcis som du også gør, når hun skal sove. Men det vil være rigtig godt at du også gør det, når hun skal spise. Det at have et klæde om sig, som holder hendes arme ind til sig, hjælper hende rent fysisk med at holde sammen på sig selv og derved kan det også hjælpe hende med at holde fokus omkring det at spise af flasken.
Mit råd er derfor at du prøver at svøbe hende på 'gammeldags svøbemanér', så du hjælper hende med at samle sig og holde fokus og få hende til at slappe af. Sid med hende i favnen, vug hende blidt og prøv så også at lægge hende fra dig stille og roligt.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er vigtigt at hun ikke er for vågen alt for mange timer af gangen. For et barn på kun et par måneder så vil to timers vågenperiode ofte være nok og derfor vil det være super godt, hvis du når du giver flasken 2 gang gør det ved at svøbe og putte hende som ovenfor beskrevet.
Det lyder som om du har en rigtig fin fornemmelse for hvordan din lille pige har det og du skal endelig bare blive ved med at lytte til din moderlige intuition. Det er helt sikkert at din datter kan blive overstimuleret, fordi hun selv har svært ved at sige stop når hun bliver aktiveret og derfor er det vigtigt at du er opmærksom på tiderne og på at tingene ikke trækker for langt ud - og ulvetimen kan godt være et signal om at der er sket alt for meget i løbet af dagen.
Igen er det dog rigtig fint at I svøber hende og går med hende i armene eller i barnevognen, så hun finder roen og får hjælp til at lukke lys og lyde ude. Det er super flot.
Det er også helt korrekt at give hende en flaske om aftenen og hvis du kan få hende til at spise i søvne, så vil det være helt okay - du behøver således ikke vække hende. Du kan forsøge og så må du gøre det, som virker bedst for jer alle - det er vigtigt at hun får sin mælk.
Jeg håber jeg kom igennem dine spørgsmål og fortsæt endelig alt det gode du allerede gør. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske