Svar: Dreng på 4 uger
26. marts 2007
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Din dreng er stadig så lille at han har rigtig meget behov for tryghed og nærhed. Når han ligger i sin barnevogn, så er han skærmet at kalechen, dynen 'op om ørerne', vognens tætte sider omkring ham osv. og det er lidt ligesom da han lå i maven - en lille hule, godt beskyttet. Det er genkendeligt og rigtig dejligt for ham.
Når du lægger ham i sengen, så virker denne stor og han savner sandsynligvis det tætte, det nære. Derfor er det rigtig vigtigt at du svøber ham og putter ham tæt med et klæde, så han føler sig omsluttet og får hjælp til at samle sig og finde roen.
Du kan ikke forvente at du bare kan lægge ham fra dig og han så vil falde i søvn. Han har behov for at få nærhed og vide at I er der for ham. Derfor vil det være en rigtig god idé at du allerede når du giver ham mad og sidder med ham i armene holder ham svøbt. Bare det at komme fra din dejlige favn og ned i en seng vil han opleve som et stort skift og det vil han højst sandsynligt protestere imod. Hvis han er svøbt, så vil det hjælpe ham til at bevare roen.
Når I lægger ham fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og det kan være en god idé at give ham en sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Så svøb under amning og fra amning ned i sengen med rolige bevægelser hvor du holder øje med hvordan hans vejrtrækning og øjenbevægelser er, så han på en gang oplever at han flyttes med samtidig finder roen og kommer videre i sin søvn.
Det er fint at putte i liften og da denne jo er tryg og rar, så kan det sagtens være en fordel at I starter med at stille liften i sengen, så han vender sig til at sove der og så når han kender værelset, stedet, så flytter I ham ud af liften og lader ham sove direkte i sengen efter ovenstående metode.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske