Svar: Søvn om dagen - 4 mdr.
26. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Måske er jeres dreng ved at være der, hvor han begynder at have behov for lidt andet mad. Samtidig kan det også godt være at han er så gammel nu at hans behov for søvn ændrer sig på den måde at han f.eks. kun skal sove en times tid om formiddagen og så tilgengæld puttes igen over middag, hvor han så tager et par timer og sen eftermiddag så tager en powernap.
Børn udvikler sig jo hele tiden og nogle gange så skal der bare nye rutiner til:o) At jeres dreng gaber, kan naturligvis godt være tegn på at han skal til at puttes, men at gabe er også en måde at sige fra på, at vise at man har brug for en pause og det er ikke nødvendigvis det samme som at man skal sove. Når han gaber, så kan det derfor godt være at I ikke skal putte ham, men bare prøve at lade ham ligge lidt, eller måske gøre lige det modsatte - tage ham med rundt i stuen og kigge sig lidt omkring.
I forhold til børns sovevaner, så vil det jo være et gennemnit, jeg her nævner, hvor noget sover mere og andre mindre.
De fleste børn vil i 4-5 måneders alderen som sagt have behov for 3 lure dagligt, sammelagt vil disse vare 4½-5 timer og om natten vil barnet så sove ca 10 timer.
Det vil sige en plan som kunne se nogenlunde således ud:
Morgen 6: Flaske
Formiddag 9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur, sover måske 1 time (nogen sover ofte 1½, men det er jo ikke sikkert at jeres dreng hører til dem)
Flaske 11: Efter lur og skiftning og det kunne også være her I skulle forsøge med lidt grød og så i stedet give flasken, når han skal puttes til lur igen. Det kunne godt være et forsøg værd.
Middagslur 12.30: Puttes med flaske
Bør så her kunne sove et lidt længere stræk, gerne 3 timer.
Eftermiddag 15.30: Flaske, når han vågner fra lur
Sen eftermiddag 17: Powernapper måske ½ time-45 minutter.
Aften 18: Flaske
Puttes til natten med flaske ca kl. 20
Nat: evt. flaske
De hyppige flasker om aftenen for at fylde ham lidt ekstra op til natten, en det må I selv vurdere ud fra hvordan det virker det I allerede gør.
Min tanke er altså at I forsøger at tænke lidt i 3 lure i stedet for 2 og at formiddagsluren er kortere end middagsluren, som vil være den længste lur. Sover han kun 2 timer her, så fred være med det, måske vil han så sove 1 time sen eftermiddag og det vil så også være okay - så vil han tilgengæld måske have behov for at blive puttet tilsvarende senere om aftenen.
Det er jo nødvendigt med en vis fleksibilitet i forhold til børn og jeg tænker at i netop den alder jeres dreng har nu, så sker det rigtig meget udviklingsmæssigt, som helt naturligt giver ham en større uro og også en større lyst til at interessere sig for verden omkring sig.
Når han bliver nærmere de 6 måneder så sker der igen en ændring og han vil måske her komme tilbage til de to lure, sådan må man hele tiden prøve at passe tingene lidt ind.
Samtidig så vil hans alder og introduktion af skemad osv. også være med til I begynder at få en mere fast rytme for dagen - putter ham til mere faste tider, giver mad på mere faste tider osv. og det vil være helt okay at I nu begynder at kigge lidt mere på klokken end på, hvor meget han nødvendigvis gaber.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske