Svar: Vil ikke havde det samme som mor og far til aftensmad
27. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Amanda
Du skriver at din dreng er glad for pastaretter og derfor tænker jeg at det vil være helt naturligt at I forældre så også spiser pastaretter. Naturligvis ikke hver dag, men du kan godt koge et par pastaskruer til din dreng, hvis der så glider lidt ned af jeres mad.
Du skriver også at han spiser godt om dagen og det er om aftenen at I har problemet. Måske når han at blive for træt og derfor har svært ved at koncentrere sig om at spise. At få den industrielle mad er derfor dejligt for ham, for her hjælper du ham med at spise og han skal bare åbne munden og synke.
Hvis han i løbet af dagen sagtens kan spise selv, f.eks. spiser selv til frokost, så synes jeg ikke der sker noget ved at du hjælper ham lidt om aftenen. Naturligvis opfordre ham til selv at prøve, men samtidig også hjælpe lidt til, når de kniber, så han får jeres mad, men også hjælpes med det.
Du kan f.eks. sagtens hjælpe ham med lasagne, eller pastaskruer med kødsovs. Hvor han dels får lov til selv at bruge fingrene men hvor du kommer med skeen ved siden af. Du kan også sagtens lade ham spise f.eks. kød med fingrene, mens du moser kartofler og sovs sammen og hjælper med en ske til dette. Altså ikke forventer at han selv kan spise og vil det hele, men at du hjælper og guider ind imellem, fordi han sikkert er lidt træt om aftenen.
Derudover vil det være en rigtig god idé at du sørger for at give ham lidt grøntsager både til frokost, men også om eftermiddagen sent, altså det man kan kalde før 'et før aftensmads-måltid'. De fleste børn er faktisk sultne allerede kl. 17, hvor vi er igang med madlavningen og slet ikke er nået til at spise endnu og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne give ham noget grønt her. Hans sult og lyst er større på det tidspunkt og hvis han har spist noget her, så behøver du ikke bekymre dig så meget om hvad der så glider ned, når I når til aftensmaden. Lidt vil så også have ret og det er helt okay:o)
Du skriver at han drikker 300ml mme til natten - får han mere flaske end dette? Jeg tænker at nu hvor han er 14 måneder, så skal I jo til at overveje at stoppe med flasken. I stedet kan han få en kop mælk, men jo ikke de mængder. Modermælkserstatningen behøver han ernæringsmæssigt heller ikke mere, men kan i stedet drikke mælk af kop, spise ost og få en portion A38 eller lignende om eftermiddagen og så er hans mælkebehov dækket fint ind:o) Hans lyst til mad kan jo hænge sammen med mælkeindtaget, hvis han får mere end en flaske dagligt, så det skal også lige med i jeres overvejelser.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske