Svar: Ingen mad om dagen
27. marts 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Anne
Tobias er 5 måneder, men er han lige blevet det eller nærmer han sig de 6 måneder efterhånden? Jeg spørger fordi jeg tænker at vejen frem, for at få ham til at spise, jo kunne handle om at han skal have noget mere mad, som smager af noget. Han skal have smagsoplevelser som giver ham lysten og pirrer bare lidt til hans nysgerrighed.
Jeg tænker derfor at I skal prøve at gå væk fra risgrød, som er en meget mild og fin grød. Hvis han først lige er blevet 5 måneder så prøve med hirsegrød i stedet, men hvis han har passeret de 5½ måned så prøv med havregrød.
Derudover tænker jeg at han skal have grøntsagsmos, således at han både får grød (frokost) og grøntsagsmos (aften) i denne orden fordi mosen skal tage udgangspunkt i den mad I andre spiser til aften. I kan lave grøntsagsmos af næsten hvad som helst. Hvis han ikke kan lide kartoffel, så må I springe det over. Start med de lidt mildere grøntsager men stadig med god smag - gulerod, blomkål, squash, broccoli, ærter, avokado.
Hvis Tobias virker stærk i ryggen så sæt ham i den høje stol, så han sidder lige foran jer, ansigt til ansigt. I skal ikke være generte og holde jeres grimasser tilbage, I skal give ham mad, hvor I åbner munden, siger ammm, uhmmm osv. så han kan læse i jeres ansigt hvad det drejer sig om og I skal ikke sidde og trække tiden. Find en god rytme, - åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden, synke. Når han så træger til en pause så en tår vand og så fanger I ham igen -'Hej Tobias - skal du have mere mad' og så åbne munden, ind med maden....
Børn som har svært ved at koncentrere sig om at spise og interesserer sig for alt mulig andet, skal hjælpes til at holde fokus og det gør man bedst ved at gøre som ovenstående.
Til sidst vil jeg lige sige at det er helt naturligt at Tobias ammes kl.23 og tidlig morgen med den alder han har. Måske skal I derfor prøve at starte dagen med en portion grød om morgenen kl. 8. Hvis han er mere interesseret i det her...
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske