Svar: 1 årig og separationsangst?
27. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Mia
Du gør på ingen måde Naja en bjørnetjeneste ved at reagere helt instinktivt på hendes kalden og hendes behov for nærhed og tryghed.
Naja er så gammel nu at hun virkelig oplever verden. Hun går omkring, ser ting, mærker på meget, lærer hele tiden og vil også rigtigt gerne lære og udforske og det er supergodt. Men det betyder også at hun stimuleres rigtig meget på det udforskende plan, altså verden omkring sig - det fylder timer. Og hun har stadig også rigtig meget behov for det nære, det meget tætte og det er I forældre bedst til at give.
Hun har således rigtig meget behov for at være tæt, for at sidde og putte, knuge sig ind til jer, kæle med jer, tumle, kildeture osv. - altså den mere kropslige kontakt. Hvor amning og flaske tidligere har givet hende meget mere kropslig kontakt, så er det begrænset hvad hun får af dette nu, men behovet for nærheden er der stadig.
Jeg tænker derfor at vejen frem for jer netop er at give jer mere tid til det nære, det kropslige. Alt hvad hun ellers oplever i dagpleje og hos bedsteforældre det er også super godt, men når hun er hjemme, så prøv at imødekomme hende pjevsen med mere kropslighed. Altså præcist imødekomme hendes kalden som du også selv så fint skriver.
Du må naturligvis gerne bede hende komme til dig. Det er ikke sådan at forstå at du skal komme springende til hende hver gang hun kalder. Motiver hende til også at søge dig og vis hende så med knus og kram hvor glad du er for at se hende. Og når hun søger dig og spørger efter dig, så vær der for hende. Det har hun behov for lige nu.
Rigtig meget held og lykke fortsat. Hun lyder til at være en rigtig dejlig pige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske