Svar: Spise selv 9 mdr og andet
27. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at høre at det går så godt med at spise og det er helt super at du nu giver rugbrødshapsere og små stykker grønt og lignende til frokost, så han også kan få øvet sit pincetgreb:o)
Det er rigtig fint at du sidder og giver ham enkelte stykker af gangen. Det hjælper ham til at fokusere og det er helt normalt for alderen. Han er i den undersøgende alder, så derfor er det også meget spændende at kaste tallerkenen ned fra bordet - det giver både en sjov lyd, men sikkert også en reaktion fra mor, som kan være ret interessant at undersøge...:o)
Så små stykker af gangen - det er vejen frem og han skal nok lære det, tro mig:o) Med hensyn til at spise med ske, så vil de fleste børn være omkring 16 måneder før de mestrer dette. Gaffel vil han dog godt kunne spise med nu, så det kan også forsøges.
Det udslæt han får har ikke noget med allergi at gøre - men er sandsynligvis det man kalder kontakt-allergi. Det skyldes at huden reagerer mod noget af det syre som kan være i visse madvarer. Tomat er slemt til at gøre det, kartoffel og appelsin også.. men mange andre fødevare kan gøre børn røde om munden. Det er dog ikke farligt. Det handler om at huden kommer i kontakt med en fødevare som på en eller anden måde generer. ...
...
Man kan komme det lidt i forkøbet ved at smøre barnet i ansigtet med lidt salve, så det ikke så nemt trænger ind i huden, men ellers synes jeg det bedste er at vaske barnet med en lunken klud i ansigtet, når det er færdigt med at spise og så plejer det at forsvinde efter lidt tid.
Med hensyn til søvn, så tænker jeg at det handler meget om jeres drengs alder. Han oplever rigtig meget af verden nu og er også i separationsalderen. Han drømmer derfor betydeligt mere end tidligere og har brug for ekstra tryghed og viden om at I er der, også selvom han ikke kan se jer.
I skal naturligvis overveje om I behøver at reagere hver gang. Måske kan han selv komme videre i søvnen, hvis I lader ham forsøge - han må jo gerne trille om på maven og sove videre der, hvis det hjælper ham til at finde ro og derfor behøver du ikke stå op for at vende ham - han kan jo selv... dog er der også de situationer hvor du så er nødt til at hjælpe ham fordi han får sig lagt op i kravlestilling og i søvne ikke kan komme ned at ligge rigtigt, så må du træde til - men tror du det er nødvendigt en gang i timen? Jeg tænker netop en gang i timen, det passer med at det er der han skifter søvnfase og det skal han måske have lov til at prøve selv.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske