Svar: Voldsom adfærd
28. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Kære fortvivlede mor
Jeg kan godt forstå du er fortvivlet, for det er rigtig hårdt at have et lille barn, som reagerer så voldsomt, som du beskriver din dreng gøre det.
Det er meget almindeligt at børn på et tidspunkt begynder at bide eller slå og hvordan omgivelserne reagerer har stor betydning for hvordan barnet lærer netop ikke at slå og bide. Når et barn bider og slår, så kan man af forskrækkelse og måske afmagt selv komme til at miste kontrollen eller lægge så meget vægt på at få barnet til at stoppe, at man rent faktisk kommer til at forstærke den handling hos barnet.
Når et barn kommer til at bide eller slå så bliver barnet ofte selv forskrækket over sin handling. Det tager tid for et barn at lære at mestre og kontrollere sin vrede og når den voksne griber ind og skælder ud, så får barnet en voldsom skyldfølelse og det kan faktisk gøre det sværere for barnet at styre sig og på den måde forstærkes problemet.
Der kan være mange årsager til at børn enten bider eller slår. Det kan være vrede, hvor barnet mister selvbeherskelsen og kommer til at forløbe sig. Det kan også være opsparet vrede, hvor barnet gentagne gange er blevet frustreret og 'så løber bægeret over'.
Det kan også være et forsvar, hvor barnet i en bestemt situation føler sig truet eller bange. Når man mangler ord, så er det ved det fysiske at man siger fra.
Det kan også være en erfaring barnet har med sig, - at det f.eks. er i orden at slå hvis man som forældre selv slår barnet over fingrene eller lignende, det kan være en imitation - efterligning af det man ser (børn efterligner også hinanden)
Så kan det være en rolle som barnet har fået. Han er måske 'den som altid slår og bider' og derfor prøver han at leve op til denne forventning
Det kan også være en reaktion på voksne som ikke lytter og dermed en måde at få opmærksomhed på og det at bide eller slå er det eneste som virker
Og så kan det nogle gange også bare være helt impulsivt.
Hvad grunden hos jer så end er, så er det dog helt sikkert at det er et uheldigt samspil jeres dreng har både jer imellem og i forhold til hans søster. For at få ændret på dette så er det meget vigtigt at finde ud af hvorfor det sker.
Der er ingen tvivl om at han skal stoppes med både at slå og bide, men han skal have hjælp og ikke for meget skæld ud:o)
Hvis I kan beskrive de situationer hvor det går galt, så vil I finde ud af hvad det er der sker. Der er ganske sikkert en grund, måske ville han forsvare sig, måske tog søster legetøjet fra ham, måske kom han til at forløbe sig og er egentlig rigtig ked af det bagefter.
Prøv at komme ham lidt i forkøbet, når I fornemmer at situationer kan opstå, så I får ham bremset og i stedet får hjulpet ham med at sætte ord på. Han er jo stadig så lille at hans ordforråd er minimalt, men I må hjælpe ham med ordene: "Du blev bare så vred" eller "du blev bange og så kom du til".
Samtidig hjælper det ham til at huske et nej, når I samtidig flytter ham. Hvis han sidder og yder skade på sig selv ved at hamre hovedet ind i væggen, så skal I tage ham væk og sidde med ham og forsøge at berolige ham. Igen ved at sætte ord på hans følelser, men det er jeres opgave at sørge for at han ikke yder skade på sig selv.
Hvis han er efter sin søster, så må I igen søge at fjerne de to fra hinanden. Når søster bliver ked af det, så trøst hende og lad jeres dreng se og hører at I siger: Det er også dumt, det må man ikke, det gør ondt at blive slået". Det er vigtigt at jeres dreng bliver opmærksom på at det ikke er rart det han har gjort og det må I lærer ham ved at vise det med ord og samtidig lade ham se, hvad det gør ved hans søster.
Hvis dette ikke hjælper, så synes jeg du skal kontakte din sundhedsplejerske og bede hende om at aflægge jer et besøg. Det kan hun sandsynligvis godt og det er vigtigt at se hvad der sker i situationerne og hjælpe dig med at få redskaber til at gribe ind på en god måde.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske