Brev:
Trilleøvelser og sut
28. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Trilleøvelser og sut
Hejsa
Jeg har en dejlig datter fra 18. nov. 2006, som udvikler sig fint. Vi laver trilleøvelser hver dag og ligger på maven så meget som muligt. Jeg kan se, at flere på hendes alder allerede triller begge veje. Min datter triller hverken den ene eller den anden vej endnu uden hjælp.
Fra ryg til mave hjælper jeg hende enten ved at krydse det ene ben over det andet, eller ved at holde i hendes modsatte arm. Hun arbejder selv for at klare resten af turen til maven. Men hun gør ingen forsøg på at trille fra mave til ryg. Hvordan kan man hjælpe hende med det? Hvordan skal armene ligge for at det er nemt for hende at trille? Skal de være strakte eller bøjet ind under hende? Det med at have legetøj uden for hendes rækkevidde, hjælper hende ikke til at trille.
Vi har fået at vide af vores sundhedsplejerske, at hun helst skal lære at krybe og kravle før hun må sidde selv. Hun er nemlig en lidt buttet pige :-)
Hun prøver af og til at få benene op og skubbe fra når hun ligger på maven. Jeg sidder så ofte og holder lidt imod på hendes fødder, så hun vitterligt skubber sig frem. Må jeg det?
Sidste spørgsmål i denne omgang går på sutten. Hun bliver ammet 100% endnu men bliver snart præsenteret for grød. Vi giver hende kun sutten når hun skal sove, er i barnevognen, er ude at køre, eller når vi er på tur generelt. Af og til når hun ligger på maven, ligger hun sig til at sutte på hendes hænder. Ville det motivere hende til at bruge hænderne/armene noget mere, hvis hun har sutten at sutte på mens hun leger? I princippet ville vi jo gerne undgå at bruge sutten hele tiden, men hvis det kan hjælpe hende til at bruge energien og fokus på bevægelse, er det måske en løsning??
Med venlig hilsen
en stolt mor til verdens dejligste datter :-)