Svar: Trilleøvelser og sut
28. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære stolte mor
Jeg kan godt forstå du er stolt af din lille pige, for hun lyder også til at være et pragteksemplar som er igang med en rigtig god udvikling - fuldstændig alderssvarende:o)
Din datter er nu 4 måneder gammel og netop i denne alder begynder de fleste børn at kunne trille lidt mere omkring. I begyndelsen triller de fra mave til ryg og det gør hun bedst ved at du hjælper hende med at få armene ind under sig, så hun ligger på albuerne. Hovedet er stadig forholdsvis stort og derfor vil det at hun får hovedet drejet så hun kigger op til siden medføre at hun får overbalance og derved pludselig får sig drejet omkring. I starten er det ubevidst, men stille og roligt vil hun lære sig teknikken.
Omkring 6 måneders alderen så begynder de fleste børn at få øje på deres tæer og vil her kunne løfte benene så højt op at de tager fat i tæerne (evt. putter dem i munden) og når barnet ligger på ryggen med benene højt løftet, så vil det igen få overbalance og pludselig få sig trillet om på siden, hvorfra det så vil lære sig at komme videre om på maven.
Og så er der naturligvis også børn som gør det hele i modsatte rækkefølge og det er også helt okay. Det normale har vide rammer og derfor skal man passe meget på med at sammenligne børn.
Det er på gulvet at børn får styrke nok i ryggen til at kunne krybe, kravle og sidde selv og du må altid rigtigt gerne støtte din datter i den udvikling hun er igang med. Du må således gerne støtte hendes fodsåler, så hun kommer fremad på gulvet, hvis hun viser tegn til gerne at ville dette. Jo mere du kan tumle med hende, vugge hende, give hende luftture osv. naturligvis på hendes præmisser, jo bedre er det.
De fleste børn vil i en alder af 6 måneder være stærke nok i ryggen til at kunne sidde kortvarigt i høj stol - du kan se det på hendes ryg. Hvis hun har ryggen lige og rank, så kan hun sidde der imens hun f.eks. får skemad, modsat hvis hun falder sammen, så er hun endnu for lille til at sidde. Det er kortvarigt at børn i den alder skal sidde, det drejer sig om måske 10 minutter så kan man se at barnet bliver træt, falder lidt til siden og så er det tid til at komme ned på gulvet igen.
De fleste børn begynder ikke at kunne sidde selv før de er omkring 8 måneder gamle og det er også først i denne alder at de fleste børn begynder at kravle - igen er der dog store individuelle forskelle.
Med hensyn til sutten, så synes jeg det er fint at bruge denne når hun skal sove og når I er på tur osv. Jeg synes ikke hun skal have den fordi hun ikke må sutte på sin hånd, når hun ligger på maven. Prøv i stedet at lægge en lille pude ind under brystkassen på jeres datter så hun bliver løftet lidt op og måske synes det er sjovere at kigge frem end at sutte på hænder. Sæt et spejl op for enden af puslepuden, så hun kan ligge på maven der og kigge på sig selv og brug jer selv for ende af puslepuden, så hun kigger efter jer.
Der findes nogle rigtigt fine bøger om børns motoriske udvikling og hvordan man kan stimulere dem. Derudover kan man også købe forskellige pjecer. F.eks. pjecen "Giv dit barn lyst til at lære" fra komiteen for sundhedsoplysning og pjecen "Lille menneske - stor udvikling, 0-3 år" fra forlaget Skalmeje.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske