Svar: At falde i søvn selv - 17 mdr.
28. marts 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Heidi
Tillykke med at du venter dig igen. Det var dog dejligt for jer:o)
Nu kan jeg jo ikke se, hvordan det foregår, når du holder din dreng. Det er jo intet i vejen for at holde sit barn i sine arme og slet ikke, hvis han så i løbet af få minutter falder helt til ro.
Jeg har dog svært ved at tyde om han protesterer så voldsomt at du føler det er mere overgreb end omsorg - for det skal man jo skelne imellem.... men sådan lyder din beskrivelse ikke. Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at jeres dreng har rigtig svært ved at finde roen og det at blive holdt, hjælper ham til at putte sig til jer og så falder han i søvn. Det lyder ikke som om at det er en kamp med skrig og skrål?
Alternativet er jo at lægge en hånd fast på ham imens han ligger i sengen, sidde og holde ham i hånden eller stryge ham over håret. Det vil være en god idé at lære ham at sove i sin egen seng, så han kender den og føler sig tryg der. Så kan han altid komme ind til jer, når han vågner i løbet af natten - hen på morgenstunden.
En anden løsning kunne være at I forsøgte at være i nærheden uden at give ham direkte kontakt. F.eks. stillede jer og ordnede strygetøj - så han kunne se jer, se jeres monotone arbejde og I kunne betrygge ham ved at være til stede og en gang imellem lige huske ham på at han skal lukke sine øjne og sove. Det kunne også være en mulighed at gå til og fra. Igen med noget praktisk, som vasketøj der skal lægges på plads på hans værelse eller lignende, hvor du så kan putte ham kærligt, sige godnat og så sige "jeg henter lige vasketøjet, så kommer jeg igen" og på den måde betrygge ham i at du kommer tilbage så han roligt kan ligge der.
Får han godnat historie? Ellers kunne det være nu at i begyndte med det. En lille historie, hvor han ligger i sin seng og I sidder på sengekanten og læser for ham, viser ham billederne osv. og når historien er slut, så siger I "godnat skat, mor kommer igen lige om lidt" og så skal i naturligvis komme igen - aldrig være væk i mere en 3 minutter af gangen.
Det er helt fint at han ikke ligger i tremmeseng, måske I kunne give ham en juniorseng i stedet og madrassen kunne så være i soveværelset på gulvet således at hvis og når han vågner, så kan han trisse ind og lægge sig hos jer.
Det kan han tilgengæld gøre i årevis og det er okay - alle sover meget bedre hvis det er på en madras på gulvet han ligger og ikke i dobbeltsengen - især når der nu kommer en lille ny. Og det er godt at skabe nye rutiner nu og ikke vente til den lille er kommet.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske