Svar: Mad og søvn til 7½ mdr gammel dreng
28. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Marianne
Jeg synes planen for dagen ser rigtig fin ud både hvad angår mad, bryst og søvn. Det virker fuldt ud alderssvarende i forhold til at Oskar nu er 7½ måned gammel.
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen have behov for 4 amninger for at få deres mælkebehov dækket. I 8-9 måneders alderen kan ofte nedtrappes til 3 amninger dagligt (morgen, eftermiddag og aften) og i 9-10 måneders alderen kan nedtrappes yderligere til 2 gange dagligt. Det vil ofte være eftermiddagsamningen som forsvinder og i den alder fint kan erstattes med en portion tykmælk eller lignende.
I forhold til Oskars behov for at blive ammet i søvn, så ser jeg ikke nogen problemer i dette og jeg tænker at det ændrer sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre. Det vil sandsynligvis være sådan længe at amningen til natten foregår ved at du ammer ham i søvn og det er efter min mening helt okay - det er vigtigt at han falder i søvn på en god og rolig måde.
I løbet af dagen, til formiddagsluren f.eks. vil du jo putte ham i barnevognen og han vil således her lærer at falde i søvn uden brystet og når han skal til at undvære eftermiddagsamningen vil det samme gøre sig gældende. Stille og roligt vil han således lære sig at falde i søvn uden at have brystet i munden. Og så kommer det også på et tidspunkt til natten.
I forhold til amning om natten, så har han rent ernæringsmæssigt ikke behov for mælk om natten mere. Men du har naturligvis fuldstændig ret i at det er mange timer han skal klare sig uden noget at drikke og det er heller ikke rimeligt i forhold til hans alder synes jeg. Man kan så vælge at gøre det, at man lægger ham til brystet sen aften omkring kl. 23, når du selv går i seng hvorefter han så sover til næste morgen tidlig, så det ikke er midt nat han vågner. Han er jo i stand til på nuværende tidspunkt faktisk i stand til at sove fra ca 19-02 - svarende til 7 timer - det er at sove igennem. Man kunne så være heldig at flytte tiderne så han i stedet sov fra kl.23-06... Man kan forsøge, men der er ingen garanti og hvis det fungerer med natamningen for jer begge så behøver du ikke lave det om.
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål og at du er hjulpet lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske