Svar: Forstoppelse hos 9 uger gammel dreng
28. marts 2007
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Selvom man ammer fuldt så er der faktisk børn som får problemer med forstoppelse og derfor kan det være nødvendigt at give laktulose til ammebørn. Du kan købe laktulose i håndkøb og han må få 1 ml pr kg. Det vil sige at hvis han vejer 5 kg, så kan du give ham 5 ml. Giv ham 2½ml 2 gange dagligt og se om det hjælper.
Det er meget vigtigt at holde gang i maven hos småbørn, da det netop som du beskriver spiller ind på deres generelle trivsel. De bliver ked af det, ligger og presser, får ondt og det kan faktisk også gå meget ud over appetitten. Så derfor er det rigtig godt at du er opmærksom på at holde maven godt igang.
Det er helt okay at du forsøger zoneterapi - nogle forældre oplever at der er stor effekt, andre forældre oplever ikke nogen ændring - skader gør det i hvert fald ikke, så det er bestemt et forsøg værd:o)
Det er også en rigtig god idé at du overvejer om der er noget specielt du spiser, som din dreng kan reagere på. De undersøgelser der er lavet, som jeg kender til, viser stort set alle at det er minimalt, hvad påvirkning er der i mælken. Alligevel er det, hvad forældrene oplever, så min erfaring siger at der godt kan være en sammenhæng imellem mors indtag af fødevare og barnets optagelse af maden/tendens til mavekneb osv.
Det er især chokolade, kaffe, kål (især det meget grønne kål), spinat, rødbeder, løg som mange børn reagerer på. Prøv derfor at gennemtænke om der er noget bestemt du har spist mere af end du plejer som evt. kan ændre sammensætningen i mælken. Ikke at du skal gå på diæt, men det er helt okay at du lige har det med i tankerne.
Rigtig meget held og lykke fortsat - og god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske