Brev:
Morsyg og sprogudvikling - 18 mdr
29. marts 2007
Alder:
18 mdr.
Morsyg og sprogudvikling - 18 mdr
Hej Helen,
Har brug for dine super råd igen!
Situationen er den at Benjamin stadig er så enormt morafhængig - sjovt nok mest når vi er hjemme, alt er mor fremfor far.
Benjamins far er jo efterhånden ved at føle sig lidt tilsidesat og uduelig og jeg må indrømme at det er også begyndt at gå moren på nerverne at det altid skal være mig, nu når vi er to til at dele ansvaret og omsorgen.
De har et fint forhold til hinanden i den forstand at de sagtens kan tage alene ud og sagtens kan lege sammen. Problemet kommer bl.a. om morgenen hvor Benjamin kun vil have at jeg giver mad, giver tøj på osv.
Benjamins far må slet ikke røre ham om morgenen, det er efterhånden kommet så vidt at Benjamin vil sidde på skødet af mig og sludre/hygge når jeg skal på toilettet som det første om morgenen. Det er altså lidt irriterende at jeg ikke kan få lov til at ordne det alene :-)
Jeg må dog sige at jeg i denne situation tænker at jeg bare skal stå fast i min beslutning om at han ikke skal op og sidde og så må han blive vred. - Synes måske bare at det er en lidt dårlig start på dagen at han skal græde.
Hvis hans far står op med ham alene om morgenen for at give mig plads til at sove lidt længere, begynder Benjamin at græde og han kan godt blive ved en times tid eller mere indtil jeg står op.
Hvad skal jeg stille op? Har Benjamin fat i den lange ende af snoren og snører os?
Eller er det et tegn fra ham om at han ikke er parat til at slippe taget i mor endnu og at hans far ikke kan tage del i den rolle?
Mit andet spørgsmål går på hans sproglige udvikling. Jeg ved ikke om jeg føler at han ikke er godt nok med, jeg vil måske nok gerne bekræftes i at jeg ikke skal bekymre mig så meget om det.
Indtil videre kan han sige Bøh, bum, hej hej, er det. Han kommunikerer meget med os på andre måder via lyde og kropssprog. Hvis han vil have noget eller have hjælp til noget plejer han at komme og sige en speciel lyd og pege hvor han gerne vil han og hvad han vil have os til. Det virker ikke som om han prøver særligt mange ord af når vi siger dem til ham.
Han snakker dog meget pluddersprog, som jeg selv synes er meget nuanceret.
Kort og godt, hvad kan jeg forvente af min lille dreng??
Det skal også lige siges at han er ørebarn og har haft sin del af otitter og har desværre i et godt stykke tid nu haft væske på et af ørene, tænker jo at det sagtens kan spille ind på hans sprog.
Knus fra Camilla