Svar: Morsyg og sprogudvikling - 18 mdr
29. marts 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Camilla
I forhold til at Benjamin meget gerne vil have mor, så tænker jeg at dette er meget normalt og naturligt hænger sammen med at det ofte er mor, som er mest på banen så længe barnet er helt lille. Derfor har man også nogle faste rutiner og måde at gøre tingene på, som barnet naturligt foretrækker fordi det måske virker mere trygt med det man er vandt til. Dermed ikke sagt at far ikke kan gøre det lige så godt, for det kan han sagtens.
Far skal dog også turde og jeg tænker at det er enormt vigtigt at far virkelig viser engagement og at han ønsker at lave noget med Benjamin, at han er fuldt ud ligeså god og at de to skal have det rigtig sjovt sammen. Det er på samme måde enormt vigtigt at far ikke virker forurettet og kommer med kommentarer som "skal du nu have din moooaaar" eller hvad man nu kunne finde på at sige.
Jeg tænker derfor at det vil være rigtig godt, hvis der, når far og søn står op om morgenen er et alternativ som er bedre end mor - morgenmad, tøj på og så skal de ud og lege. Far skal virke helt sikker og holde fast i at de to skal ud og have det rigtig sjovt og fokus skal således være dem og ikke 'nu skal du lade mor sove' eller 'mor kommer ikke lige nu'. Altså mere 'nu skal vi to have det sjovt' - forstår du hvad jeg mener? far må gerne træde lidt i karakter.
I forhold til Benjamins sproglige udvikling, så er børn jo meget forskellige netop når det handler om sprog og det er ingen tvivl om at netop mellemørebetændelse og væske i mellemøret har stor betydning og netop kan forsinke den sproglige udvikling.
Gennemsnitligt så vil et barn på 8 måneder forstå mellem 10 og 20 ord, hvor et barn på 1½ år måske vil forstå omkring 100 ord og selv vil kunne side mellem 10-20 ord.
De første ord barnet forstår vil ofte være lyde, især lyde fra dyr (miav, kukkuk) og det er derfor oplagt at læse bøger med billeder af dyr og også se på dyrene i naturen. Lade Benjamin få øje på dyrene - fuglene, kattende, hundene osv. når I er ude at gå og tale om hvad de siger, så han får opmærksomheden på det.
Det samme kan man gøre med biler, busser osv. Og når man taler om tingene så sætte flere ord på. Hunden har en snude, den har pels, den er blød. Bilen siger dyt, den er blå, den har lygter der lyser eller hvad det nu kan være.
Som du beskriver Benjamin så lyder det ikke umiddelbart som om du skal være bekymret. Hvis børn i en alder af 2 år ikke siger noget, så vil det være relevant at drøfte det med en talepædagog, men som sagt har det normale vide rammer og ting tager tid.
Så tal med ham, lad være med at afkræve at han skal gentage, men lad ham suge til sig og gentag så de ord han siger, så han også hører dem igen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske