Brev:
Ruller om på maven om natten - 1 år
29. marts 2007
Alder:
11 mdr.
Ruller om på maven om natten - 1 år
Hej
Jeg har nu længe nydt godt af dine gode svar til de andre, og nu er det vist min tur til at spørge.
Min datter bliver 1 år om to uger.
Vi har ofte haft mange forskellige soveproblemer i løbet af Iris første leveår, som vi enten selv har løst eller som tiden har løst for os. Men nu er vi ved at være trætte...
Iris ruller om på maven mange gang i løbet af natten. Hun sætter sig også nogle gange op. (Hun sover i en babysovepose i sin juniorseng inde i vores soveværelse). Hun kan ikke selv finde ud af at rulle tilbage igen om natten og vil åbenbart ikke sove på maven. Nogle få gange - når vi ser til hende inden vi går i seng - ligger hun og sover på maven, men det er sikkert, at der ikke går lang tid inden hun vågner og brokker sig.
Hun vågner ved, at hun ligger på maven og begynder at græde. Vi vender hende om og kan få hende til at sove igen ved at holde en hånd tungt på hendes bryst og forhindre hende i at rulle om igen (hun bliver meget beroligende af hånden på brystet). Hvis vi venter lidt med at gå over til hende, ender det med at hun sætter sig op og bliver helt vågen, og så kan der gå rigtig lang tid inden hun vil sove igen, derfor skynder vi os over til hende, når vi vågner, ved at hun græder.
Vi har forsøgt at ”pakke” hende godt ind med store ”pølser” af håndklæder langs siden af hende, så hun både føler sig tryg og så hun ikke så let kan rulle.
Når vi putter hende om aften bliver vi nødt til at sidde hos hende med hånden på hendes bryst indtil hun sover. Ellers ruller hun rundt og græder indtil vi vender hende om, så det giver os også problemer i forbindelse med aftenputningen.
Der er ingen problemer i barnevognen – hvor hun selvfølgelig også har sele på – men hun forsøger ikke engang at rulle i barnevognen.
Dette har stået på nu i ca. 3-4 uger og sker alt mellem 3 og 12 gange om natten, og vi har brug for et rigtig godt råd.
Med venlig hilsen
Stinne