Svar: Ruller om på maven om natten - 1 år
29. marts 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Stinne
Umiddelbart lyder det som om det er det helt rigtige I gør, jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om det kunne hjælpe jeres datter at komme ud af sin sovepose og i stedet begynde at sove i sengen med en juniordyne over sig.
Det er helt naturligt at hun med den alder hun har, vender og drejer sig i sengen og også triller om på maven. Det må hun gerne. Måske det netop er svært for hende at komme tilbage igen, fordi hun ligger i sovepose og med puder omkring sig. Hvis hun havde mere plads at røre sig på, så kunne hun måske dreje videre rundt og dermed finde sig en rar stilling.
Mit forslag er derfor at I forsøger at 'pakke hende ud' og putte hende med en juniordyne - altså en lidt større dyne og så væk med sovepose og puder/håndklæder.
Samtidig vil jeg sige at det, at I sidder med en hånd på kroppen af hende når hun skal sove er helt okay. Det er trygt og rart og jeg tænker at det vokser hun fra. Samtidig tænker jeg også at det måske vil hjælpe hende at falde i søvn selv, hvis rutinerne (altså sovepose og puder) ændres til en større dyne idet hun vil blive puttet lidt anderledes men en juniordyne omkring sig.
Rigtig meget held og lykke fortsat og jeg håber at det løser jeres problem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske