Brev:
Utilfreds med maden, dårlige nætter, 6½ måned
30. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Utilfreds med maden, dårlige nætter, 6½ måned
Kære Helen
Jeg er mor til en rask og frisk dreng på snart 6½ måned. Jeg har ammet ham fuldt uden problemer til han var 4 måneder, hvorefter vi forsøgte at introducere lidt skemad i håbet om at få nogle bedre nætter - Magnus har aldrig haft det bedste sovehjerte, og i en lang periode sov han ikke mere end 1½ - 2 timer ad gangen om natten. Vi måtte dog vente lidt med skemaden, da han ikke rigtigt kunne komme i gang. Vi prøvede også med vælling til natten uden noget godt resultat. Han spiste næsten ingenting og nætterne var uændrede.
Det skal siges at Magnus trives og altid har gjort det, eneste klage har været de dårlige nætter. Vi har prøvet en del - svøbe, vugge, amme, sove i voksiposen, ... Sidstnævnte hjalp en overgang, men da han blev for stor til at kunne puttes i voksi'en "på babymaner" (med plade i) røg fidusen, eftersom det da ikke var lige til at tage ham op og vugge. Nu roder han særligt meget rundt, da han vender sig på maven og møver sig helt op i hjørnet af sengen, hvor han så ligger og klager sig.
Han har først lige lært at vende sig fra mave til ryg, men gør det ikke når han sover. Ergo er jeg oppe en del gange i løbet af natten for at dysse ham til ro igen, af og til med amning til hjælp. Jeg prøver for tiden at holde natamning nede på et minimum, både for stille og roligt at trappe ud, men også for at det ikke skal tage Magnus' appetit på fast føde om dagen.
Magnus sover godt om dagen, ca. 1½-2½ time om formiddagen, 1½-2 timer om eftermiddagen. Puttes til natten kl. 20, hvilket han førhen hyggede sig med, legede måske lidt og rodede rundt, men var glad. Nu er han generelt utilfreds, klager sig og kaster sutten rundt, indtil han ofte får en ekstra ammetår at falde til ro på. Faderen er især lidt frustreret, da han kommer til kort, og jeg er træt af at være den eneste der i den sidste ende dur....
Status i øjeblikket er, at Magnus får tilbudt tre måltider om dagen. Han var kommet godt i gang med både grød, mos og ved 6 månedersalderen, øllebrød og lidt kød eller fisk i mosen. Mængdemæssigt spiste han ca. ½ - 3/4 dl. Jeg supplerede med i alt ca. 6 amninger i døgnet. Jeg syntes, Magnus var dygtig og spiste hvad vi serverede, bare det ikke var for melet eller klægt. Samtidig var vi kommet op på at kunne sove ca. tre timer i træk om natten, jeg ammede gerne en gang midt på natten men kortvarigt, så Magnus ikke blev for mæt. Så var han frisk ved ca. 5.30-6.00, blev ammet og jeg tilbød morgenmad ved 7.30-tiden.
Og nu til problemet: Magnus er ikke specielt interesseret i skemaden mere. Han spiser et par mundfulde og så klager han ellers. Kører rundt i sin høje stol, men det bliver ikke bedre af at sidde på skødet. Jeg har droppet ris- og majsgrød, da det var som om Magnus "var færdig" med den slags, så det er hirsegrød, øllebrød og jeg prøvede med havregrød, men det var ingen stor succes. Hvad værre er, er det som om Magnus pludselig er bevidst om, at han kan få bryst, han er meget insisterende, hvilket irriterer mig, da jeg føler, at han lægger beslag på min krop og desuden overtager styringen af måltiderne.
Jeg har prøvet at skille skemad fra ammemåltider, men så spiser han bare næsten ingen skemad og brokker sig til han bliver ammet. Problemet er især om morgenen. Min fornemmelse er, at Magnus når at blive for træt før han får morgenmaden, han vil bare ammes og sove. Bør jeg mon droppe morgenamningen og i stedet stå op tidligt og lave grød? Han sover ikke videre efter morgenamningen.
Hvad skyldes mon det nyligt opståede besvær? Jeg tænker på, om jeg er gået for hurtigt frem med skemaden? Eller skyldes det mon at Magnus udvikler sig meget motorisk lige nu og derfor har svært ved også at have overskud til mad-sjovet? Han vil gerne smage vores mad, og vi benytter gerne lejligheden til at inddrage ham i vores måltider - er han klar til mere udfordrende mad? Jeg føler mig splittet mellem om jeg udfordrer ham for lidt eller snarere presser ham for meget.
Uha, en ordentlig smøre, jeg håber det fremgår nogenlunde klart, hvad det er vi har brug for råd om. Jeg føler, at vi er inde i en dårlig spiral, hvor det der skulle være hyggeligt - måltider, aftenputning - er blevet svært, ofte med både frustreret dreng og forældre til følge.
Mange hilsner, Charlotte