Brev:
Appetit - 3 år
30. marts 2007
Alder:
3 år, 4 mdr.
Appetit - 3 år
Hej Helen
Jeg har lige et spørgsmål ang. appetit.
Min datter er 3 år og 3 mdr. Hun er en høj pige - 109 cm. og vejer lige knap 20 kg., så jeg synes ikke hun er tyk eller "buttet". Men en robust pige, med FART på! Hun sidder ikke stille et øjeblik, og er helst udenfor dagen lang. Hun er glad og livlig, og det er SKØNT!
Derfor er det jo også naturligt at hun spiser meget. Og hun spiser RIGTIG meget! Synes jeg. Så meget, at jeg nu og da bliver lidt bekymret for det! Hun er meget madglad, og har fundet ud af at slik, is og den slags er lækkert, og vi begrænser hendes indtag af den slags MEGET. Men hun er også enormt glad for alle mulige andre slags mad.
Hun går i børnehave, hvor de har madordning, og pædagogerne HAR bemærket at hun sørme er glad for mad.
På en normal dag spiser hun:
-En stor portion blandet morgenmadsprodukt (havrefras, havregryn, branflakes og weetabix) med mælk. Nogen gange også et æg eller et stykke knækbrød med ost. I weekenderne frugtyoghurt.
- Frugt og lidt groft brød til formiddagsmad i børnehaven.
- op til 6 halve stykker rugbrød med pålæg til frokost - grøntsagsstænger og skummetmælk/kærnemælk til. Hver 2. dag får de varm mad i børnehaven, som hun også spiser godt af.
- Eftermiddagsmad kl. 14 - hun siger ofte at de KUN måtte få 2 gange af det de får der.
- Når vi kommer hjem kl. ca. 15, beder hun om mad. Nogle gange får hun en rugbrødsmad med leverpostej/torskerogn, nogle gange kan hun "nøjes med" en gulerod, agurk eller et æble.
- Stor portion aftensmad kl. 18 - både kød, kartofler, pasta og grøntsager spiser hun godt af. Er især dog glad for pasta, som vi måske får 2 gange om ugen.
- Beder ofte om frugt inden sengetid. Vi har altid en fyldt frugtskål stående fremme.
Så hun spiser jo sundt og varieret - synes jeg. Jeg bliver bare rystet når hun beder om mad en time efter hun har fået et stort måltid. Og jeg bryder mig jo ikke om at sige "Nej, du må ikke få noget at spise"... Jeg spørger hende nogen gange om hun kan mærke nede i maven om den er fyldt op eller om den er tom - og så svarer hun bare at hun er suuuuuuulten!
Jeg bliver i tvivl om hvorvidt hun spiser fordi det er rart, hyggeligt, dejligt - eller om hun reelt ER så sulten konstant.
Jeg vil jo gerne give hende en "sund" omgang med mad. Jeg har selv været "trøstespiser", og efterfølgende kæmpet med vægten. Men vejen frem er, i min verden, ikke at nægte hende mad - men hvad pokker gør jeg så?? Giver hende sund mad/grønt hver gang hun ytrer at hun er sulten?
OG! Hvad må/bør en pige på hendes højde egentlig veje??
Mange hilsener
Rikke