Svar: Appetit - 3 år
30. marts 2007
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Rikke
Det er en fin høj pige du har dig og det lyder også som om at vægten passer fint til hendes højde. Hun er ikke på nuværende tidspunkt for tyk - hun ligger mellem 75-90% percentilen på højde/vægt kurven og det er helt okay. Det du skal være opmærksom på er naturligvis at hun ikke øger sin vægt mere end hun også øger sin højde - de to ting skal jo passe sammen.
Hvis hun skulle ligge omkring 50% pecentilen så skulle hun med den højde hun har veje ca 18 kg. Du skal dog ikke sætte din datter på kur!
Den beskrivelse du giver omkring hendes madvaner lyder jo rigtigt fine forstået på den måde, at hun spiser sund og varieret. Det vil naturligvis være en god idé at hun så vidt muligt ikke indtager slik og søde sager som saft og sodavand og du skal også være opmærksom på hvad hun indtager af mælk og hvilken type mælkeprodukt du køber.
Med den alder hun har skal hun have de fedtfattige mælkeprodukter og således tilbydes skummetmælk, minimælk og kærnemælk og når du køber yoghurt så skal det igen være de fedtfattige typer med max 0,5% fedt. Du skriver at hun i weekenderne får frugtyoghurt og her skal du tænke dig meget om, når du vælger produkt.
Det samme kan du gøre når du vælger brød til hende. Der er rugbrød som indeholder mere end 5% fedt og næsten ingen fibre. Du skal vælge brødtyper som indeholder max 1,5%fedt og mindst 8% fibre - schulstad laver blandt andet dette. Spar også på fedtstoffet på brøddet.
Sørg samtidig for at hun får grøntsager til sit brød hver dag og en skål med lidt gulerodsstænger og agurkestænger smager godt og fylder godt i maven - og så tager det også lidt tid at gnave sig igennem:o)
Det er rigtig dejligt at din datter er glad for at spise og glad for mad og et eller andet sted er det jo vigtigt at bibeholde denne begejstring. Du skal naturligvis være opmærksom på om hun kan tænkes at trøstespise eller spise af kedsomhed. Nogle gange kan du måske godt trække tiden lidt fordi I står og skal spise lige om lidt og hun kan så drikke et glas vand, hvis hun trænger til noget i maven. Ellers er din løsning med et stykke frugt eller grønt altid en god idé.
Hvis du fortsat er bekymret for din datters indtag af mad, så tænker jeg at du jo altid kan tale med lægen om det. Det er jo lidt lettere at vurdere barnet, når man kan se hende - og det kan jeg jo ikke herfra. Hun lyder dog til at være en rigtig aktiv pige:)
Du kan også overveje om du skal melde hende til noget sport her efter sommerferien. Det kunne være svømning eller måske gymnastik. Det kunne også være at hun kunne bevæge sig mere udendørs - cykle, løbe på løbehjul osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske