Svar: Kræsenhed - 15 mdr.
30. marts 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Lone
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende, når Jonas ikke vil spise om aftenen - jeg tvivler dog på at det handler om kræsenhed, da det jo lyder som om han umiddelbart spiser varieret nok i løbet af dagen.
Du skriver han spiser brød - både boller og rugbrød, han spiser havregrød og cornflakes en gang imellem og spiser også fiskepålæg af forskellig slags. Det lyder som om han ikke er så meget til kød generelt, men leverpostejen glider ned og som sagt også fisken.
Grøntsager får ham, hvis du laver det som mos - altså kartofler og gulerødder og han spiser helst hvis du giver ham det.
Jeg tænker at Jonas jo har en alder nu, hvor han er meget bevidst om hvad han vil og hvad han ikke vil. Han ved også at han ved at gøre noget bestemt får en reaktion fra jer og det er derfor nok meget rart en gang imellem at blive hjulpet med at spise, så skemaden er at foretrække fremfor at spise selv og samtidig er det at lukke munden også ofte en sikker måde at blive centrum for middagsbordet:o)
I først omgang vil jeg foreslå jer at tilbyde Jonas varieret kost i løbet af dagen. Det vil sige at han sammen med sin frokost og så skal have lidt kød en gang imellem og han skal hver dag have lidt grøntsager. Det kan være gulerod, agurk, tomat, majs, peberfrugt, avocado, radiser, ærter - hvad du nu kan finde på, som han kan synes er interessant.
Det samme bør du give ham sidst på eftermiddagen. Man kan kalde det føraftensmad og de fleste børn er ofte mest sultne lige der, hvor tiden er lang inden aftensmaden bliver færdig. Her kan du med fordel stille en lille skål med lidt forskelligt grønt frem og satse på at en lille smule glider ned. Så behøver du heller ikke fokusere så meget på indtaget af grønt til aftensmaden og det er netop meget vigtigt ikke at fokusere for meget på hvad han spiser, og hvordan han spiser. I princippet skal du bare stille en tallerken foran ham med lidt forskellige valgmuligheder og så lade ham gå igang i fred og ro.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød med mælk
Formiddag: Bolle med smør, lidt ost, frisk frugt. Vand eller måske et lille glas juice
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og meget gerne rester fra aftensmaden. Det kan være kogte grøntsager, det kan være et kyllingelår, en pølse, lidt lunede pastaskruer, en frikadelle osv. Det er en god idé at servere lidt grøntsager til frokost hver dag. Vand af kop.
Eftermiddag: Yoghurt, en bolle eller lignende, frisk frugt eller bær
Sen eftermiddag: En tallerken med lidt forskelligt grønt, som han kan spise lidt af efter lyst.
Aften: Det samme som I spiser som udgangspunkt. Hvis han gerne vil have mad med ske, så mos kartofler og sovs, så det er det, han spiser. Giv ham ris med lidt sovs så også dette kan spises let. Han kan evt. få lidt frugtgrød med mælk som dessert.
Han er lige på grænsen til aldersmæssigt selv at kunne spise med ske - de fleste børn er omkring 16 måneder (nogle kan lidt før, nogle er lidt ældre) før de mestrer dette. Men gaffel kan han bruge og han må i princippet også gerne spise med fingrene, hvis det er lettere.
Kartofler behøver ikke være mos, det kan være lavet som både i ovnen, det kan være bagte kartofler hvor der igen kommes lidt smør eller dressing i osv. Hvis han ikke er til kogte grøntsager så er det fint at give ham dem rå, men igen - har han fået dette som før aftensmad, så er det helt okay.
Kød er jo meget forskelligt, så prøv jer frem og se hvad han mon kan lide. Hvis han er til kartoffelmos så skulle du måske prøve med en gammeldags millionbøf - nogle børn elsker jo den brune sovs... Det kan også være frikadeller, kylling, hamburgerryg, flæskesteg eller retter som pizza, madpandekager, lasagne.
Nogle børn vil slet ikke spise noget som er blandet og spiser således ikke lasagne - i stedet spiser de så hvis de forskellige fødevarer er adskilt og de kan se hvad det er de spiser.
I princippet sker der ikke noget ved at give jeres dreng kold mad (rugbrød) hver aften - det kan være fuldt ud ligeså sundt som den varme mad, men du har fuldstændig ret i at hvis I spiser almindelig børnevenlig mad, så kan han naturligvis spiser det samme som jer og et eller andet sted må I godt være konsekvente omkring dette.
For mig at se er der forskel på at tilbyde et stykke rugbrød med fiskepålæg eller lignende og så at lave specielle retter til jeres dreng. At du blender kartoffelmos til ham, hvis I andre ikke får det - det synes jeg ikke er nødvendigt. Det må kunne lade sig gøre at gøre den mad I andre får spisevenlig for ham, netop ved at lave lidt sovs eller lignende og så mose maden lidt med en gaffel - så udgangspunktet er jeres mad.
Jeg tænker samtidig at jeres dreng ikke er gammel nok til at forstå konsekvensen og sammenhængen imellem ikke at spise sin mad og så komme i seng på tom mave - det forstår han ganske simpelthen ikke. Derfor må det være en balance imellem at udgangspunktet er jeres mad, indtaget sikres varieret igennem dagen og aftensmåltidet skal ikke gøres til en kamp og skal såvidt muligt ikke skabe ham ekstra opmærksomhed.
Så prøv at sikre hans indtag i løbet af dagen og server en tallerken med lidt forskelligt, - ikke for meget da det kan virke for overvældende og så lad ham gå igang. I voksne skal forsøge at føre en almindelig samtale hen over bordet og nyde jeres mad, skabe en rolig stemning og så vidt muligt forsøge ikke at give jeres dreng unødig opmærksomhed.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske