Svar: Hård mave - laktulose og movicol?
30. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Olivers mor
Så vidt jeg ved anbefales Movicol ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning og det bør ikke gives til børn under 6 måneder på grund af indholdet af elektrolytter.
Movicol bruges på flere og flere børneafdelinger i Danmark og mange er rigtigt glade for det. Movicol er et polyethylen glycol præparat med elektrolytter. Man mener at først ved 6 måneders alderen er barnets nyrer udviklet så de kan klare udskillelsen af overskydende Natrium. Det kan knibe fra 1-6 måneders alderen, især hvis barnet ikke indtager normal væskemængde.
I udlandet kan man få Polyethylene glycol uden elektrolytter til behandlingen af spæd og småbørn, dette sælges under navnet MiraLax men er så vidt jeg ved endnu ikke kommet til Danmark.
Movicol er et pulver som opblandes i vand og det betyder således at barnet skal være i stand til at drikke en vis mængde væske. Det lyder dog ikke til at være et problem for jeres lille Oliver.
Min umiddelbare tanke er at I godt kan forsøge Movicol, da Oliver nu er 8 måneder gammel. Det er som sagt lægen der skal ordinere det, men da lægen selv har foreslået det, så lyder det jo relevant. Alternativet er at give Oliver endnu mere laktulose, hvilket han også sagtens kan få - men det kan jo blive lidt kvalmt i længden med de store mængder. Går I over til Movicolen skal han ikke have laktulose ved siden af. Og Movicolen skal han så have fast hver dag - ligesom han vel også får sin laktulose fast??? Det er vigtigt at han får det fast for at du kan regne med at der er virkning.
Med hensyn til zoneterapi, så oplever nogle forældre at det kan have en effekt og andre oplever ikke nogen forskel. Jeg tænker dog at det ikke skader at forsøge - hvor stor effekt det vil have hos jer tør jeg dog ikke sige - det lyder jo som om at Oliver har det rigtig svært med den mave.
Jeg tør ikke sætte tid på, nogle børn har problemer med forstoppelse i mange måneder og så kan det stoppe og gå i orden nærmest fra den ene dag til den anden. Hvor længe det vil vare for jer, tør jeg ikke sige:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og jeg er spændt på at høre om I forsøger Movicolen og hvordan den virker. God påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske