Svar: Vil ikke spise - 6 mdr.
31. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Chr.
Børns appetit forsvinder ofte i forbindelse med sygdom og det kan virke som om det sætter alt tilbage. Jeg tænker dog at det også kan handle om at jeres datter nu har behov for flere smagsoplevelser og det er derfor vigtigt at I nu forsøger at give hende lidt forskelligt som giver hende interessen tilbage.
Nu hvor hun er 6½ måned gammel må hun meget gerne sidde i høj stol og således være med ved bordet. I må meget gerne give hende brødskorper eller lignende at sidde med, som hun selv kan holde i hånden og komme i munden, opbløde med sit spyt og på den måde vende sig til at bruge munden på en anden måde og opleve at ting smager meget forskelligt. Hun kan også sidde med et stykke agurk eller måske et stykke rød peberfrugt - naturligvis under opsyn, så hun ikke får det galt i halsen.
Derudover tænker jeg at I gerne må give hende lidt af den mad I selv spiser. Hvis I laver sovs med sødmælk, så kan hun få lidt af dette på sin grøntsagsmos og hun må netop gerne få mad som smager af noget - almindelige krydderier som timian, oregano, karry og lignende. I må gerne begynde at lave grøntsagsmos af de lidt grovere og mere smagfulde grøntsager som forskellige rodfrugter, kål, porrer osv.
Det er normalt en rigtig god idé at starte dagen med mælk, som I gør nu - men måske skal I udnytte at hun er naturligt sulten om morgenen når hun vågner og så simpelthen i en periode prøve at stå op og starte dagen med lidt skemad. Mælken kan hun så få bagefter, inden hun skal sove formiddagslur.
Samtidig tænker jeg at I skal forsøge at tilbyde hende tre måltider dagligt. Og jeg tænker således lidt grøntsagsmos også til frokost, eller måske en portion øllebrød en gang imellem.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Mælk og puttes til formiddagslur. Vær opmærksom på at vællingen måske mætter for meget. Hun skal også kunne spise frokost
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop. Må gerne sidde med en brødskorpe eller lignende i hånden. I spiser frokost sammen - se hvad hun interesserer sig for og prøv at lade hende smage. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 12.30-13, mælk inden
Eftermiddag 14.30: Evt. mælk, må igen gerne sidde kortvarigt i den høje stol og prøve at få lidt forskelligt i hånden. Det kunne også være et stykke appelsin som hun kan sutte på eller du kan give hende lidt frugtmos - det søde kan måske også fange interessen lidt
Sen eftermiddag 16: Powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, forsøge at tilbyde hende mere og mere af jeres mad. Hun må f.eks. gerne få indmaden af en fiskefrikadelle i sin grøntsagsmos, hun må gerne få lidt sovs hen over sin mad. Tænk på at maden skal smage af noget. Må igen godt få lidt brødskorper eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til natten og kan her få sin vælling ca 20-21
Hvis hun sover herefter, så er det rigtig flot og de gode vaner skal I endelig bare bibeholde.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske