Svar: Hvad er det med det der mælk?!
1. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Mor K
For mange kokke fordærver maden.... Så nu håber jeg ikke at jeg bidrager til yderligere forvirring:o)
Din lille dreng er nu 7 måneder gammel og derfor har han fortsat behov for en del mælk. Det er naturligvis en balance imellem at sikre hans behov og ikke give ham så meget, at det fjerner lysten og pladsen til den rigtige mad.
For at få dækket sit jernbehov så skal han have de 400ml mme/vælling dagligt. At han får 500ml kan jeg ikke se er et problem, da han jo netop spiser rigtig fint ved siden af. I følge sundhedsstyrelsen så er det først når han er 9 måneder gammel at komælk bør udgøre en større del af hans indtag og der er således et par måneder til. Da du allerede giver yoghurt om eftermiddagen og han samtidig får lidt af jeres mad, hvor der vel ofte også indgår mælk (i lidt sovs og lignende) så synes jeg ikke du skal tilføre ham yderligere komælk med den alder han har. Det er rigtigt at han kan prøve at drikke lidt kold mælk af kop - men igen er det meget små mængder komælk der er tale om med den alder han har.
Jeg ser ikke nogen problemer i at du også prøver at give ham en ½ bolle i hånden en gang imellem og lader ham gnaske sig igennem den - det kan han jo sagtens sidde og hygge sig med en gang imellem uden at der er tale om et decideret måltid.
Så mit råd er altså at bibeholde de 450-500ml mme/vælling dagligt, så hans jernbehov er dækket. Vær obs på at komælk ikke bør udgøre en større del af hans indtag før han er mindst 9 måneder gammel og lad ham så sidde med en bolle i hånden en gang imellem, når han trænger til at sidde og 'gnaske lidt'.
Er dette mere klart?
Rigtig god påske og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske