Svar: Børn med til begravelse?
1. april 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Christina
Må jeg kondolere. Det er altid trist at miste et familiemedlem - også selvom det er en oldeforældre og vi ved at livet går den vej:o)
Begravelsen er et ritual, hvor man tager afsked med den døde og derfor mener jeg at det helt overordnet set at børn godt kan have udbytte af at tage del i ritualet. Det er dog meget vigtigt at de voksne bruger tid på at tale oplevelsen igennem med barnet - både før, under og efter begravelsen.
Børn har en levende fantasi og hvis barnet ikke får mulighed for at stille sine spørgsmål, så vil barnet hurtigt kunne fantasere sig til nogle forvrængede billeder af virkeligheden.
Når børn mister nogen de holder af har de på samme måde som voksne behov for at sige farvel. Men de har også behov for at tale tingene igennem mange gange og det skal være helt på børnenes præmisser. Der kan gå mange dage, uger og så pludselig dukker der igen et spørgsmål op omkring døden og her skal man som voksen være meget tålmodig og svare så godt man kan, for børn har mange spørgsmål til noget, de ikke forstår.
Det er et problem at tage børn med til begravelse, hvis man ikke har overskud til at tage sig af dem. Da det er en oldefar I har mistet, så vil der naturligt være sorg og flere vil græde og det tager børn umiddelbart ikke skade af at opleve. Problemet opstår, hvis stemningen ligefrem bliver ubehagelig. Nogle begravelser kan jo være præget af meget komplicerede og voldsomme følelser men hos jer tænker jeg umiddelbart at det vil være en naturlig og rolig begravelse netop fordi 'tiden går sin gang'.
Døden er en del af livet, og det må børn gerne lære. Så ved de fleste begravelser kan børn sagtens deltage. Jeres yngste dreng på knap et år vil ikke have glæde af at være med til begravelsen og ham tænker jeg umiddelbart at I skal lade passe af andre i det par timer det hele varer. I skal overveje hvorvidt jeres 4 årige søn vil have glæde af det. De to på 6 og 8 år ser jeg ikke nogen problemer i at deltage.
Netop i 4-5 års alderen så kommer der ofte mange spørgsmål om netop liv og død. Både omkring hvor man kommer hen når man dør, men også spørgmål i den anden ende af livet - hvordan bliver man til, hvordan bliver man født. At tage jeres 4 årige dreng med vil således nok kræve meget af jer forældre i forhold til at skulle forklare og besvare mange spørgsmål, som I måske ikke selv er afklarede med.
De ældste på 6 og 8 - her tænker jeg at den 8 årige vil tænke meget mere rationelt - hvordan skulle man kunne komme op i himlen osv. og vil her stille nogle mere 'naturvidenskabelige' spørgsmål og I vil her også kunne tale mere om tro, at man tror på noget forskelligt osv. Den 6 årige ligger i mellem disse ting.
Generelt synes jeg det er en rigtig god idé netop at tage udgangspunkt i at man tror noget forskelligt og så spørge børnene hvad de tror på. Få dem til at fortælle - for nogle børn vil det være troen på at oldefar sidder på en stjerne og kigger ned til dem og det giver dem ro, - for andre børn vil dette være alt for abstrakt. Der er også børn som selv giver udtryk for at de tror man fødes igen - også selvom de ikke aner at der er noget der hedder reinkarnation.
Jeg tror det er vigtigt at lade børnene fortælle og sætte ord på hvad de tænker og det er meget vigtigt at I hjælper hvert af jeres børn til at holde fast i det de lige præcis tror. Hvis den 4 årige finder roen ved at oldefar går tur med hunden, som døde sidste år - så lad ham have den tro og lad ikke den 8 årige gøre nar af det - for han er et helt andet sted og alle har ret til at tro det de tror.
Håber at ovenstående giver lidt mening. Som sagt ville jeg tage de tre ældste med og lade den yngste blive passet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske