Svar: Trivsel hos 6½ mdr. pige
1. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du helt klart er påvirket af dit arbejde og har svært ved at slippe dette, nu hvor du er blevet mor.
Det er rigtig godt at have en faglig viden, det er rigtig godt at vide noget om tingene, men nogle gange så kan man også vide for meget - tro mig! og det er altså enormt vigtigt at du bare er mor for din lille pige.
Og hvad er det så at være en god mor? For mig er en god mor foreksempel en mor, som drager omsorg for sit barn. Det vil sige en mor som passer og plejer den lille, tager den lille op når hun græder, pludrer med hende når hun vil snakke, smiler til hende, trøster hende, kærtegner hende, hjælper hende med at sove når hun er træt, går rundt med hende når hun har brug for at blive vugget, støtter hende i den udvikling hun er igang med, stimulerer hende, læser hendes signaler og reagerer hensigtsmæssigt på dem osv.
Når jeg læser dit brev og beskrivelsen af din lille pige og dig selv så er jeg slet ikke i tvivl om at du er en god mor. Følelsen du har og har haft af ikke at slå til fordi du måtte starte med skemad da din datter var 4 måneder, er jo kun en lille bitte del af det at være mor og du mestrer til fulde alt andet. Der er ingen tvivl om at hun vil elske dig lige højt uanset om du har ammet til 6 måneder eller ej! Tit er vi mødre tilbøjelig til at give os selv skylden, vi er meget tilbøjelige til at føle at vi ikke er gode nok. Og når man samtidig er sygeplejerske og vant til at hjælpe andre forældre med deres børn, ja så får man meget let en følelse af utilstrækkelighed, når det så kommer til ens eget barn.
Men der er bare stor forskel på at arbejde med børn og forældre og så på selv at være mor og her er det rigtig vigtigt at du prøver at se på din datter og på hvor godt hun trives og glæd dig over at du har en sund og dejlig pige som udvikler sig i fin retning.
Og ja - hun er lang og tynd, men hvad vil du gøre vil det - vil du lægge en sonde på hende? Nej vel! Og derfor er du nødt til at glemme vejninger af bleer, mængde af indtag osv. og så på hende. Hun skal ikke kontrolvejes mere end højst nødvendigt og du bliver altså nødt til at trække vejret dybt og tro på at hun har en helt naturlig evne til at regulere sit behov. Hvis du tilbyder, så må hun tage, hvis hun har behov.
Det lyder derfor også som en rigtig god idé at få skabt en fast rytme for dagen. Og med den alder hun har og den mængde mad hun spiser, så tænker jeg at du skal forsøge med 3 mindre måltider skemad. De fleste børn vil i hendes alder sove 3 gange dagligt, men det er i denne periode at de nogle dage vil kunne nøjes med 2 lure og den fleksibilitet skal der være plads til. Prøv at kigge lidt efter klokken og ikke kun efter, hvad signaler din datter sender og prøv så også at fokusere på at hun ikke skal slatspise ved brystet hele tiden - igen amning med nogenlunde fast ritual.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7: Bryst
Formiddag 9: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 sover måske 1 times tid til 1½.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk. Vand af kop. Giv hende også brødskorper og lignende som hun kan sidde med i hånden og øve sig i at gnaske lidt på.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30, sover måske et par timer her.
Eftermiddag 15-16: Ammes igen og kan også her få lidt at sidde med selv i den høje stol. Et stykker appelsin at sutte på, måske et jordbær... en brødskorpe, vand af kop
Sen eftermiddag 16.30-17: Powernapper. Det er denne lur som nogle børn springer over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk. Prøv at blande lidt 'glasmad' sammen med jeres mad. Lad hende bare få lidt af jeres sovs på eller brug 'glasmaden' på en gang hjemmelavet kartoffelmos og lignende, så hun stille og roligt vender sig til at få lidt hjemmelavet også. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften ca kl.23: Ammes igen til natten og bør herefter sove uden amning. Hvis hun kun kan finde roen med amning, så prøv at lægge til, men kun kortvarigt, så hun falder til ro og forsøge så at lirke brystvorten ud af munden igen.
Som du kan se har jeg sat tider på. Dette er naturligvis kun vejledende og du må passe det ind, så det passer med jeres hverdag.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Og skriv endelig igen:o) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske