Svar: Amning om natten - 0 mdr.
7. januar 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Lisbeth
Et stort tillykke med den lille dreng.
Det er vigtigt at amme om natten, både i forhold til din dreng trivsel, men også i forhold til mælkeproduktionen. Det betyder dog ikke at du skal amme hele natten.
Det er meget fint at du ligger ned og ammer om natten, da det også giver dig hvile og vil give ham en god rytme i og med at man om natten ikke skal tænde lys og rumstere rundt. Børn har en fantastisk evne til at kunne spise næsten i søvne og selv søge brystet når de er sultne.
Din dreng er dog endnu så lille at han ikke kan stadig ikke ved, hvad det vil sige at være rigtig mæt og rigtig sulten. Han har en fantastisk lugtesans og kender lugten af din mælk. Derfor tror han, at han skal spise hele tiden, når han ligger ved dit bryst. Samtidig er det trygt for ham at ligge med vorten i munden.
Når du fornemmer at han er færdig med at spise hos dig, må du putte ham i dynen og evt. lægge ham i liften, vuggen eller hvad I nu har. Han kan på den måde stadig være tæt på dig og du kan høre ham og reagere, hvis det er nødvendigt. Du kan fortsat forsøge med sutten, men det er ikke sikkert at han vil have den og det er jo egentlig forståeligt nok, nok den ægte vare er lige ved munden. Der er jo en grund til at det hedder en narresut:o)
Måske kan han også finde ro hos far, der jo ikke lugter af mælk og derfor ikke kan forvirre ham til at tro at han skal spise.
Sørg for at få hvilet dig i løbet af dagen, udnyt tiden hvor din søn også sover, så du har lidt mere energi i løbet af aftenen og natten.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske