Svar: Vækst gået i stå?
4. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Annas mor
Min umiddelbare tanke er at længe og vægtmåling kan være utroligt upræcist. De bismervægte som de fleste sundhedsplejersker stadigvæk bruger er normalt meget præcise, men det er helt normalt at der kan være store udsving på resultatet alt efter om barnet er vejet på en bismervægt, på lægen vægt, på badevægten derhjemme eller på en vægt fra sygehuset. Det er ofte meget frustrerende - især for mødrene!
Det samme gælder længden. Det kan være rigtig svært at måle barnets længde præcist og i princippet bør man have en speciel målemåtte at lægge barnet på. Når man står med tommestokke og centimetermål så vil der meget hurtigt kunne komme en forskydning på et par centimeter fordi barnet lige får sig flyttet lidt, ikke ligger lige eller fordi man får trukket barnet lidt skævt, når man skal måle længden.
Det er vigtigt at følge med i at barnet vokser som det skal da det er en indikator for barnets trivsel. Når det er sagt, så er det dog meget vigtigt at man ikke kontrolvejer og måler hele tiden:o)
Din datter har en alder, hvor de ofte ikke tager så meget på. Hun er nu igang med overgangskosten og den skal lige optages i kroppen. Samtidig er hun sandsynligvis også lidt mere vågen nu og bruger sig selv mere fysisk. Drejer mere omkring, bevæger sig mere og derfor bruger hun også mere energi.
Du beskriver en pige som er glad, som spiser godt, som har fine elastikker osv. og derfor ville jeg umiddelbart ikke være bekymret. Vil du være helt sikker, så synes jeg dog at du skulle få hende vejet hos egen læge og få en snak om hendes vægt og længde, hvad du kan forvente osv.
Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske