Svar: Dreng 16 mdr. slår sig selv
4. april 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Susanne
Når børn slår sig selv eller andre, så har dette forskellige årsager. Det er jeres opgave at sørge for at han ikke yder skade på sig selv. Han må ikke banke sit hoved ind i ting og han må ikke slå sig selv i hovedet. Derfor skal I forsøge at bryde dette, når det sker.
Alle små børn har brug for meget fysisk og psykisk kontakt. Jeg tænker at jeres dreng, med den alder han har nu, ikke længere får så meget fysisk kontakt som tidligere. Han er nu i stand til at gå rundt, han drikker af kop og får således ikke flaske/bryst længere og han sidder ikke længere og putter på skøddet og får nærheden, men render mere rundt, undersøger, opdager.
Nogle gange så kan børn godt begynde at sidde og slå sig selv, gøre skade på sig selv eller sidde og rokke og banke kroppen ind i ting for netop at få fysisk og psykisk kontakt. Det er som om at det får barnet til at mærke sig selv og mærke sine grænser.
Selvom I sandsynligvis oplever jeres lille dreng, som en glad og nysgerrig dreng, der trods sin astmatiske bronkitis virker til at trives, så mangler han måske lidt mere fysisk kontakt. Derfor tænker jeg at I skal forsøge at give ham ekstra meget kontakt både fysisk og psykisk den næste måneds tid eller to og se om ikke det vil gøre en forskel.
Når han gør sig selv ondt så tag ham op, sid med ham, vug ham. Prøv at aflede ham ved at læse en historie imens han sidder på skødet, give ham evt. noget massage, hvor han slapper helt af. Prøv også at lave kildeture og små brydekampe, hvor I har fysisk kontakt på en mere 'hårdhændet' måde - jeg er ret sikker på at det vil gøre en forskel.
Kontakten skal han naturligvis også have ind imellem. Altså inden han når til at gøre skade på sig selv. Giv ham masser af kys og kram og knus, dans med ham osv. så han får masser af nærhed.
Det kan være svært med en dreng på 16 måneder som har enormt travlt med at opdage og undersøge verden, men jeg er ret sikker på at det vil hjælpe:o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske