Brev:
Mad og mælk - eller mangel på samme!
7. januar 2004
Alder:
8 mdr.
Mad og mælk - eller mangel på samme!
Kære Helen
Jeg håber virkelig, du kan hjælpe mig. Jeg har en datter på 8 måneder (født 23.04.03), der efterhånden nægter at spise.
Hun blev ammet fuldt ud til hun var knap fem måneder. Herefter startede vi med grød, frugt og grøntsager. Det var et stort hit og fra omkring 6½ måneders alderen har hun ikke ville have bryst om dagen. Jeg har ammet hende ad libitum om natten (hun sover hos mig i sengen) og det er indtil for et par uger siden blevet til 1-3 måltider pr. nat. De sidste par uger har hun sovet igennem (8-9 timer), så nu tager hun kun en hyggetår til morgen.
I løbet af dagen får hun fem måltider,- tre store og to små. Jeg har, indtil hun begyndte at sove igennem, lavet alt hendes grød (3 dl/dag) på udmalket modermælk og også blandet i hendes frugt og grønt, så hun på den måde har fået 3-400 ml modermælk ud over amningen. Nu hvor hun ikke ammer om natten længere, kan jeg simpelthen ikke holde produktionen oppe, så jeg er begyndt at give hende erstatning istedet.
Nu til mine problemer: Hun har aldrig villet tage flaske - vil stadig ikke og kan højest få 20-30 ml i hende ad gangen (omkring 100 ml/dag). Kop kan hun ikke finde ud af - drikker gerne 30 ml pr. måltid, men de 20 af dem ender på hagesmækken!
Så mit første spørgsmål er, om hun mon får nok væske? Altså max. 100 ml i kop/flaske pr. dag + en lille ammetår + det der er i hendes mad (serverer 7-8 dl fordelt på 3 dl grød, ca. 2 dl grøntsagsmos med evt. kød/fisk, ca. 2 dl frugtmos + lidt diverse som f.eks. ostehaps, youghurt e.l.).
Hun er super aktiv hele dagen. Hun kravler ikke endnu, men triller og kryber og kommer op på alle fire og rokker - hun ligger ALDRIG stille!! Hun sover tre lure af ca. 30 minutter og så ellers ca. 9 timer om natten. Hun har afføring hver dag, som er fin og lind og hun har tis i hver ble - de er dog ikke tunge med mindre, der går mere end fire-fem timer imellem.
Mit andet spørgsmål er ang. hendes mad. Hun har indtil for en uges tid siden spist det før nævnte uden problemer. Men nu er hun begyndt at afvise skeen efter få mundfulde - uanset hvad der er på den. Jeg troede først, det var fordi hun ikke ville have modermælkserstatning, men da jeg efter meget besvær fik malket nok ud til en gang grød, var dét det samme. Det hjælper lidt, hvis hun selv får lov at holde i skeen samtidig eller hvis jeg lægger hende ned (totalt upædagogisk, men det virker altså;-)
Hun spiser nu kun omkring 6 dl vil jeg tro...hun levner i hvert fald ved hvert måltid. Umiddelbart virker hun ikke som om hun mangler noget, men hun er ikke særlig stor og i følge vores egen vægt (som godt nok ikke er særlig præcis) står hendes vægt stille...hun vejer ca. 7 kilo og måler 66-68 cm. Hun er født med Down´s syndrom, hvilket måske også gør, at hun ikke er så stor - desuden er både far og mor nogle små størrelser, der begge er under 170 og kun vejer lidt over 100 kilo tilsammen, så en kæmpe-baby, kan vi nok ikke forvente;-)
Nå, det blev til en længere smøre. Håber du kan give mig et råd - og hitte hoved og hale i alle informationerne.
Med venlig hilsen og på forhånd tak
Veronica
PS: Jeg har forsøgt med f.eks. riskager, rugbrød o.l., men hun hoster og spytter og bliver helt rød i hovedet, så det tør jeg simpelthen ikke endnu - hun har ikke tænder endnu, men "tygger" altid hendes mad godt med gummerne.