Svar: Mad og mælk - eller mangel på samme!
7. januar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Veronica
Med hensyn til væskeindtag, så må du gå ud fra at når hun tisser og har fin lind afføring, så får hun hvad hun har behov for. Som du selv skriver så er hun jo en lille pige, og derudover så har børn en fantastisk evne til at kunne regulere deres behov på en fin måde.
Med hensyn til vægtøgning, så er det naturligvis vigtigt at hun fortsat tager på eller ikke taber sig. Men netop det at hun er begyndt at bevæge sig mere rundt og er meget aktiv, gør også at hun forbrænder en del mere end tidligere og du kan derfor ikke forvente at hun vil øge sin vægt voldsomt. Sålænge hun virker glad og tilfreds og ikke bliver sløv eller på anden måde slap, bleg osv. så har hun det fint.
Det er meget fint at du lader hende holde skeen selv, det er netop hvad hun gerne vil,- deltage og have medbestemmelse. Hendes lille personlighed træder frem, når hun kniber munden sammen, en måde at vise dig på at hun også har vilje. Det bedste du kan gøre at fortsat at tilbyde hende mad af forskellig slags og give hende mulighed for at spise i en rolig og hyggelig atmosfære.
Med hensyn til rugbrød, så kan du i stedet købe noget lyst brød, med ligeså højt fiberindhold og uden kerner. Brug smørbart pålæg i begyndelsen. Det kan være leverpostej, torskerogn, smøreost, eller frugt-/grøntpålæg som banan og advokado. Skær brødet i meget små hapser. Som du selv skriver kan man godt tygge med gummerne uden at have fået tænder. Men øvelse gør mester. Rugbrød kan hun også få som øllebrød eller giv hende en portion yoghurt med drys.
Sørg for at lave små retter, som virker indbydende i farvesammensætning. Rod ikke maden sammen, men prøv at anrette tallerkenen med lidt brød, pasta, kød, grøntsager osv ved siden af hinanden, og lad hende selv vælge. Det kan godt være at det mest er majs der glider ned den ene dag, men så er det måske ærter den næste og det er okay.
Prøv at give hende mere af den mad I selv spiser, så hun oplever at få det samme som I har på jeres tallerken. Det kan godt være et ønske om dette der gør at hun kniber munden sammen, når skeen kommer.
Kartofler og andre grøntsager i både/stænger, som hun selv kan holde ved. Frikadeller af kød eller fisk, kylling, hamburgerryg, pasta, ris osv. er gode og nemme ting for hende, hvis du serverer det så hun kan spise med fingrene. Rester kan evt. bruges til frokost næste dag.
Håber noget af ovenstående kan bruges. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske