Svar: Kartoffelmos - tvang eller?
4. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Kathrine
Sophie er bestemt ikke det eneste barn som ikke kan lide kartoffelmos og jeg kan ikke se nogen grund til at hun skal have dette. For mig at se, så er det langt vigtigere at sikre barnet lyst til at spise og at udnytte dette og ikke tvinge kartoffel i hende - der kommer intet godt ud af tvang!
Du kan sagtens lave en rigtig god grøntsagsmos af forskellige grøntsager uden at bruge kartoffel. Prøv med mos af blomkål, squash, ærter, gulerod, majs, broccoli og prøv også gerne med de mere smagfulde grøntsager som selleri, porrer, pastinak, persillerod osv. Det du skal være opmærksom på er især selleri, spinat, fennikel og rødbede - din datter må rigtigt gerne få det og børnene elsker det ofte, men disse grøntsager bør ikke udgøre mere end 1/10 af mosen på grund af indholdet af nitrat.
Du kan godt bruge grød som basis eller ris og komme grøntsager på dette. Med den alder din datter har nu, så tænker jeg dog at det vil være rigtig godt, at udgangspunktet så vidt muligt bliver mere og mere jeres mad og ikke så meget at du skal lave specielle retter til hende.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for en del mælk. Mellem 900-1000ml i døgnet og derfor er det kun naturligt at Sophie fortsat gerne vil ammes og også har behov for sin vælling til natten.
Man siger normalt at børn efter 6 måneders alderen ikke længere rent ernæringsmæssigt har behov for mælk om natten - det vil sige i tidsrummet 24-06. Sophie har altså fortsat behov for mælk sen aften og tidlig morgen, men midt nat må du gerne forsøge at få hende til at sove igennem uden brystet. Hjælpe hende med at skifte stilling, hvis hun vågner, lade far tage over, da han ikke forbindes med amning osv.
Hvis hun kun vil brystet, så prøv at lægge hende til, så hun så vidt muligt kun lige får trøst og så lirker du brystvorten ud af munden igen. Hun skal ikke have lov til at mætte sig om natten.
I forhold til modermælkserstatning Nutrilon 2, så kender jeg ikke dette, men har nu søgt på nettet og læst lidt om det. Så vidt jeg kan se, så anbefales denne erstatning til børn over 6 måneder som tilskud til modermælk og skemad. Det må således være at betegne som en tilskudsblanding. Der er tilsat både Jern og D-vitamin og så vidt jeg kan se, så vil det være sådan at hvis barnet får mindst 300ml Nutrilon 2 dagligt, så vil ekstra tilskud af d-vitamin faktisk ikke være nødvendigt?
Der findes også en Nutrilon 3, som anbefales efter 10 måneders alderen, når overgangsperioden menes at være slut. Indholdet i denne er så naturligt anderledes end i Nutrilon 2. Jeg tænker derfor at du med ro i sindet burde kunne give Nutrilon 2. Din datter får jo netop både brystmælk og skemad ved siden af. Så fortsæt du roligt med Nutrilon 2, som fungerer fint for jer:o)
Håber jeg kom igennem det hele, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske