Brev:
Varierende søvn om dagen - 5,5 mdr
4. april 2007
Alder:
5 mdr.
Varierende søvn om dagen - 5,5 mdr
Hej Helen
Jeg håber at du har nydt din påske. Jeg skriver til dig i håb om at du kan give mig et par gode råd vedr. mine tvillingers søvn om dagen.
Lidt baggrund: Vores tvillinger (en dreng og en pige) er nu 5,5 mdr. gamle og blev født i 39+2 og havde følgende mål og vægt: 50/3026 og 48/3050. De har fra starten af været to nemme og glade børn som trives fint og udvikler sig flot. Ved 5 mdrs undersøgelsen var deres mål og vægt hhv. 66/7300 og 63/6800. De har udelukkede fået MME siden de var 6 uger gamle og nu spiser de også 2 skemåltider om dagen - grøntsagsmos til frokost og grød til aften. De spiser ca. 1,5 dl mos og 1,5 dl grød hver samt omkring 800 ml NAN2 i løbet af et døgn.
Om natten sover de rigtig godt - de kommer i seng ca kl. 19 og falder i søvn næsten med det samme. Så får de en flaske NAN2 når vi går i seng ca kl. 22. De spiser omkring 140 ml her. Så sover de godt frem til 5-tiden hvor det er tid til næste flaske som de spiser ca. 100 ml af. De vågner igen ved 6.30 hvor de kommer over til os i sengen om putter - nogle gange falder de i søvn igen og kan sove frem til ca. 7.30 - men for det meste kan de ikke falde i søvn igen og vi står op ca. 6.45 når vores far skal på arbejde.
Som du ser sover de omtrent 11-12 timer i løbet af natten - men jeg kan simpelthen ikke blive klog på deres søvn om dagen.
Sådan ser vores dag ud med ca. tider på - baseret på hvordan det har været mandag, tirsdag og onsdag i denne uge:
6.45: Op
7.45 - 9.30: Flaske, pusles, mor går i bad, måske lidt mere flaske at sove på og så formiddagslur:
9.30: Formiddagslur. Her sover de alt mellem 30 min og 3 timer.
11.30: Frokost - grøntsagsmos (hvis de har sovet 3 timer så er det først frokost ca 13.00)
12.30: Tidligst ud og sove middagslur. Her sover de 30 min. Afhængigt af hvor meget de har sovet til formiddag ligger middagsluren mellem kl. 12.30 og 14.00
15.30: Vi går en tur med vognen ca. 1 time hvor de sover maks 30 min.
17.30: Aftensmad - grød
18.30: Nattøj på, aftenflaske, synge og kigge lidt i bøger
19.00: Godnat
Som du kan se svinger deres søvn om dagen mellem 1,5 og 4,5 timer fra dag til dag. Uanset hvor meget de sover om dagen, så holder de fast i deres natterutine med at sove ca. 19 til 6.30. Dvs. deres søvn i løbet af et døgn varierer mellem 12,5 og 16,5 timer. Er det normalt?
De dage hvor de kun har sovet 3 x 30 min er de bare så kede af det og trætte så jeg tror bestemt de har brug for at sove mere end de 12,5 timers søvn de får på sådan et døgn. De sover deres lure ude i barnevognen. De gange hvor de sover lange stræk er der bare fuldstændig ro ude i barnevognen. Jeg er måske ude for at give dem en sut et par gange, men ellers stille. Når de sover de korte lure vågner de efter 30 min og er kede af det. Måske har de tabt sutten, men de falder ikke i søvn igen selvom jeg prøver at gynge vognen, stryge dem over øjnene etc. Så derfor tager jeg dem ind igen.
Når de kun sover 30 min er de trætte og pylrede igen efter 1,5 time men jeg prøver at strække den til 2-2,5 time inden jeg lægger dem ud til at sove igen. De falder i søvn så snart de kommer ud i vognen, men sover ikke længere af den grund.
Har du nogle idéer til hvordan jeg evt. kan få dem til at sove lidt længere stræk - evt. kun 2 lure om dagen? Alternativt måske en plan der giver dem 4 kortere lure om dagen? De dage hvor de sover lange stræk til formiddagslur har jeg tænkt på at at kun lade dem sove 1,5 time formiddagslur (vække dem) for på den måde at måske give dem lyst til at sove lidt længere til middag. Men ved deres middagslur sover de konsekvent kun 30 min lige nu så jeg tror ikke det vil gavne noget.
De sover jo godt om natten så jeg forventer sådan set ikke at de sover så meget om dagen mere, men det ville bare være godt hvis de fik den søvn de havde brug for så de ikke er så ulykkelige i løbet af dagen.
Vores dreng er ved at få tænder så jeg har tænkt på om hans dagsrytme er påvirket af det. Men da han sover godt om natten tror jeg ikke at der er en sammenhæng. Derimod sker der en hel del med dem rent motorisk for tiden - de ruller fra ryg til mave og tilbage igen, møver rundt, trækker benene om under kroppen etc. så måske er det det der gør at de er så urolige om dagen.
Jeg håber du har nogle idéer der kan hjælpe os videre.
På forhånd tak
Hilsen Elin