Svar: 10 måneder og separationsangst
5. april 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Magnus' mor
Der er ikke tvivl om at Magnus reagerer på nu at være startet i dagpleje og således være væk hjemmefra. Det er kun en helt naturlig og sund reaktion han viser på at I pludselig forlader ham og han må gerne reagere.
Jeg mener at det er rigtig vigtigt at I giver ham den tryghed han har behov for lige i øjeblikket. Jeg kan godt se at det i forhold til hans alder kan være uhensigtsmæssigt at tage ham ind til jer og falde i søvn med ham, da han nu også er meget mere bevidst omkring det.
Jeg tænker at der er forskellige muligheder, når han skal puttes og I må så selv vurdere, hvad der mon kan fungere for jeres lille familie.
For det første kan I prøve at putte ham i hans egen seng, men hvor I ikke går fra ham men sidder hos ham, holder ham i hånden, synger en lille sang, kærtegner ham blidt over håret, fortæller ham at han roligt kan lægge sig til at sove osv.
I kan også gøre det at I bliver i værelset uden at sidde direkte hos ham hele tiden. Ikke at I skal vende ryggen til ham, men I kan tage noget strygetøj eller lignende med op på værelset og stå og få noget fra hånden. På den måde er I hos ham og lærer ham samtidig at han skal ligge i sin seng og falde i søvn, hvilket han trygt kan gøre fordi I stadig er der.
I kan også vælge at lade ham falde i søvn i stuen, lade ham ligge med sin dyne på sofaen og så bærer ham i seng, når det er tiden, alternativet til hans egen seng er en madras på gulvet i soveværelset. Den kan også bruges, hvis han først er faldet i søvn i sin egen seng og vågner og har brug for at komme ind til jer. Det er lettere at komme fra en madras på gulvet og ind i sin egen seng igen, end det er at komme fra dobbeltsengen og ind i eget værelse.
Med hensyn til søvn i løbet af dagen, så er de fleste børn mellem 12-18 måneder før de kan klare sig med en lang middagslur i stedet for to lure dagligt. Lige nu hvor han er startet i dagpleje, så får han rigtig mange stimuli og der er rigtig meget nyt for ham at forholde sig til og netop derfor vil han sandsynligvis netop nu have mere behov for de to lure end han vil om 2 måneder. Jeg synes derfor at han skal have lov til at få sine to lure i her i starten hvor han bliver kørt ind, det har han sikkert brug for og så kan dagplejeren stille og roligt i takt med at han vender sig til at være der og også bliver ældre, forsøge med en dagslur i stedet.
Med hensyn til mælkeindtag, så tænker jeg at han bør skæres lidt ned i indtag. Han er 10 måneder gammel nu og burde således kunne nøjes med mælk morgen og aften. I løbet af dagen kan han tilbydes en portion tykmælk eller lignende og på den måde få dækket sit behov for kalk. Han kan på samme måde spise ost og sødmælk kan indgå i madlavningen og også tilbydes af en kop. Hvis det er modermælkserstatning han får, så vil 400ml være nok til at dække hans jernbehov.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske