Svar: Aftensmad til dreng på 13 mdr
7. januar 2004
Alder:
13 mdr.
Hvad du skal give din søn at spise om aftenen hænger meget sammen med, hvad han får resten af dagen. Hvis han til frokost spiser grøntsager og kød, så er der ikke noget i vejen for at han får lidt let aftensmad, men hvis han ikke får en varrieret kost i løbet af dagen, så kommer han til at mangle vigtige proteiner, vitaminer og mineraler.
En kostplan for et barn på 13 mdr. kan se således ud:
Morgenmad: Havregrød
Formiddag: ½ bolle med smør og ost samt lidt frugt
Frokost: Rugbrød med forskelligt slagt pålæg, samt tilbehør af agurk, tomat, gulerod, pebberfrugt, ærter mv.
Eftermiddag: Lidt yoghurt med drys og/eller et stykke brød samt lidt frugt.
Før aftensmad: En tallerken med majs, agurk, ærter, gulerod, pebberfrugt.
Aftensmad: Kød, fisk, grøntsager (Det familien spiser) og lidt dessert kan f.eks være jordbærgrød med mælk.
De ting jeg har nævnt under aftensmad, kan du evt. give din søn sammen med førsaftensmaden, eller give om eftermiddagen i stedet for yoghurt. Der er ike noget ivejen for at bytte om på tingene, således at han får yoghurt om aftenen, før han skal sove, hvis du bare sørger for at han får sit behov for varieret mad dækket i løbet af dagen. Man kan dog sige, at det hensigtsmæssige ved at give føraftensmad, som minder om jeres mad, vil måske gøre det nemmere for ham at overgå til jeres aftensmad, når han begynder at blive lidt mere vågen om aftenen. Det er ikke hensigtsmæssigt at han skal have lavet specielretter fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske