Svar: Lille vægtstigning - 9 mdr.
9. april 2007
Alder:
9 mdr.
Kære T.
Jeg tror som du at din datters energi niveau spiller ind på hendes vægtøgning og det er naturligvis vigtigt at du sørger for at energiberige hendes kost så meget som muligt. Det gør du hovedsageligt ved at tilbyde hende lidt ekstra fedtstof på og i maden og ved at vælge de lidt federe mælkeprodukter, som sødmælk og fløde.
Det betyder at når du smører hendes rugbrødshapsere og generelt giver hende brød, så er det godt at få lidt smør på. Det betyder at nu hvor hun spiser mere grøntsager i stykker end grøntsagsmos, så er det fortsat en rigtig god idé at lave lidt smørsovs eller rigtig sovs med sødmælk eller fløde som hun kan få hen over sin mad.
Det er også meget vigtigt at du tilbyder hende små hyppige måltider så hun fortsat få 3 hovedmåltider og mindst to mellemmåltider hver dag.
Det er måden at gøre det på og det vil være helt okay. Hun lyder jo som en rigtig dejlig pige, i god udvikling. Hun sover godt, hun undersøger og er nysgerrig og kommer godt omkring motorisk efterhånden - altså en pige der trives :o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske