Brev:
Hjælp til fast føde?
9. april 2007
Alder:
8 mdr.
Hjælp til fast føde?
Hej Helen
Tak for dit råd sidst jeg skrev! Jeg skrev til dig for et par mdr. siden angående vores datters manglende lyst til at putte ting i munden. Hun er nu 8, 5 mdr, og du anbefalede en drastig nedskæring i antallet af amninger, og det er gået rigtig fint.
Efter 3 nætter med far, var det slut med natamning, og helt uden skrig og skrål :-) Hun skal bare lige vugges lidt og have en lille sang, så sover hun som regel igen. Dit råd kom nogenlunde samtidig med nogle besøg hos kiropraktor. Øverste nakkehvirvel sad helt fast på kraniet - han sagde, at det havde gjort ondt (... så tror da fanden at barnet ikke ville/kunne ligge vandret og var 'barnet der ikke sov'), og vi kan nu se, at hun både er mere mobil og sover bedre.
Hun spiser også godt, synes vi. Det er bare stadig i høj grad babymad (grød, mos - og helst det færdigkøbte meget findelte) af to grunde:
1. Hun tager stadig aldrig mad i munden! Hun er ellers et meget, meget nysgerrigt barn, og alle bemærker hendes intense radarblik. Hun suger simpelthen alt til sig, og hun er både meget bevidst og sjov. En dårlig vane er, at hun kun åbner munden, hvis hun har et eller andet at sidde og pille ved og kyle på gulvet.
Hun kan godt finde på at smage på: sin stol, gulvet, fjernbetjeninger, flasken med d-dråber, hvilket jo er et fremskridt fra ingenting, men legetøj eller mad smider hun bare væk, selvom hun viser interesse for det. Hun vil gerne have fingrene i maden, og får også lov. Hun bliver tilbudt 'vores' mad, og hun er fx helt vild med at sutte tomatsovs af et stykke pizza. Der er nok en tendens til, at hun kun vil have noget, som hun har set os spise, men hun tager det ikke selv i munden og hun slipper, hvis vi prøver at give hende et eller andet i hånden. Mærkeligt, synes vi... og vi kan ikke rigtig finde ud af, hvad vi skal gøre.
Vi har to drenge på 6 og 8 også, så det er ikke sådan at al opmærksomhed er på hende, når vi spiser. Dvs. jeg tror ikke, at hun 'spiller kostbar' for at få opmærksomhed, for hun får masser af opmærksomhed ved at lave fis og ballade med drengene.
2. Hun kaster simpelthen op, når vi prøver med fastere føde. Og det er både synd for hende og frustrerende at se hende kaste et helt måltid op, fordi man lige skulle tilbyde hende et stykke most fiskefrikadelle eller sådan noget. Det virker ikke som om, at hun ikke kan lide smagen, det er nok snarere konsistens og det værste er noget, der klistrer til ganen. Dét kan hun bare ikke! Banan, yoghurt og lignende kan bruges til at gøre maden tilstrækkeligt 'slimet' til at hun accepterer det, men så kommer vi ud i nogle ret ulækre smagskombinationer, som vi egentlig heller ikke synes, at hun skal have.
Hun bider sjældent af noget, men et klart hit er Digestive kiks (som der garanteret er for meget salt i?). Det er lykkedes enkelte gange at få hende til at spise små firkanter bondebrød, men hvis der så kommer noget på (smøreost, leverpostej), så 'vender hun vrangen ud'.
Hun bliver ammet ved puttetid kl. 20, og spiser godt dér. Hun kan godt springe kl 23 amning over, men så vågner hun allerede kl. 3 og vil ammes igen, så jeg er begyndt at give hende en tår, mens hun egentlig sover, og hvis det så er en god nat, så kan hun holdes nogenlunde sovende til 5-6 tiden, hvor hun så ammes igen.
Hun spiser morgenmad kl. 8, sover ca. 9:15-11:15, spiser frokost ca. 12, ammes ca 14 (her er hun ret ukoncentreret og spiser ikke så meget), sover 1-2 timer om eftermiddagen, får en gang grød ca. 17 og vi spiser sammen ca. 19. Jeg har læst at mange børn er rigtig trætte på dette tidspunkt, men når vi lægger hende i seng kl. 20 er det ofte uden at hun selv har vist tegn på træthed. Hun har aldrig sovet så meget som nu!
Hun prøver på at kravle og har fået et par tænder også. Hun er begyndt at få mælk til måltiderne, men hun kan bedre lide vand, som hun nu er rigtig god til at drikke af kop. Hun kan ikke lide modermælkserstatning, og antallet af amninger er fint med mig at holde fast i, når hun nu skal til at starte i vuggestue. Der vil jeg så gerne bytte om på amningerne, så hun kan få en eftermiddagstår, når jeg henter hende efter arbejde, men bør jeg lave den ombytning allerede nu for ikke at forvirre hende senere?
Hun har vuggestueplads fra 1. maj, og jeg har en måned til at køre hende ind, men det vil jo være fint, hvis hun har lært at spise lidt mere 'rigtig' mad. Har du nogen gode råd?
På forhånd mange tak :-)