Svar: Hjælp til fast føde?
9. april 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at det går bedre hos jer og det lyder som om det var en god beslutning at få en kiropraktor til at se på jeres datter - har I fået nogen forklaring på, hvordan den nakkehvirvel har sat sig fast på kraniet, om det er medfødt, sket under fødslen eller...? Hvordan opdagede I det? Bare for at jeg også kan blive lidt klogere:o)
I forhold til det at putte i munden, så er det lidt usædvanligt at hun slet ikke vil dette - at det hverken er legetøj eller mad, som hun selv fører til munden. Nogle børn gør det meget i en periode og så kan de godt pludselig have en pause, hvor intet kommer i munden - så kan det være det, der er tale om hos jer? Altså at jeres datter i øjeblikket ikke selv tager i munden, eller har det altid været sådan? Bruger hun f.eks. sut?
Måske er det et behagelighedssyndrom - det lyder jo rigtig dejligt at få lov til at sidde og sutte et stykke pizza i sig imens mor holder... hvad sker der hvis du, når hun har fået smag for det, bare lægger det foran hende? Ville hun så ikke føle sig fristet til selv at forsøge?
Samtidig tænker jeg også at det måske kan handle om sult/mæthed. Hvis hun har spist en stor portion grød kl. 17, så er hun måske ikke sulten nok til at ville spise selv kl. 19. Gør det sig gældende hele dagen igennem, eller kan I fornemme en forskel alt efter hvad tid på døgnet vi taler om?
Hvis I f.eks. er ude at handle, altså er helt væk fra bordet derhjemme og dermed det sted, som forbindes med at spise og du så købte hende en bolle, som hun kunne sidde og gnaske i sig i indkøbsvognen, eller brækkede enden af et franskbrød - ville hun så tage det i munden?
Jeg tror at I er nødt til at forsøge jer lidt frem med lidt alternative måder for at se om det kan pirke til hendes interesse.
Når det er sagt, så tænker jeg dog også at I måske skal prøve at holde tingene adskilt. Lige nu kører I meget efter at maden skal blandes sammen, så den lettere glider ned og måske bliver hun forvirret over dette - det er der nogle børn der gør.
Hvis grøntsagerne er moset og der så er lidt klumper i, så kan barnet ikke finde ud af om det skal tygge eller synke og så kaster det op, eller afviser maden. Hvis I derimod serverer maden adskilt, så rugbrøddet er for sig, pålægget ved siden af, grøntsagsstykkerne kogt og også ved siden af, så er det et signal til barnet om at her er noget der skal tygges.
Nogle børn er bare ikke mundmotorisk parate til fastere føde i 8 måneders alderen og så bliver man naturligvis nødt til at blende deres mad. Som I beskriver det lige nu, så lyder det som om at der er fremskridt i forhold til tidligere og derfor tænker jeg at I godt kan se tiden lidt an. Hun er jo stadig ikke ret gammel. Hvis det fortsat er et problem om et par måneder og I oplever at I ikke kan få hende til at tygge og hun ikke selv tager noget i munden, så synes jeg I skal drøfte det med lægen. I kan måske så få en henvisning til en fagperson som kan lave mundmotorisk træning med jeres datter.
Da din datter skal starte vuggestue 1 maj og du i den forbindelse gerne vil forsøge at ændre lidt ammerytme, så sker der ikke noget ved at du forsøger så småt allerede. Du kan fint amme morgen, forsøge at putte uden amning formiddag og så amme igen eftermiddag og aften. Det kan være at det går rigtig fint og det kan også sagtens være at din datter ikke kan finde ud af dette, men sagtens kan når hun passes, fordi den person der skal passe hende jo ikke forbindes med amning.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske