Svar: Vækst - 13 mdr.
10. april 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Signes mor
Jeg kan godt forstå at du er bekymret, men selvom Signe er en lille pige, så bliver du nødt til også at holde fast i at hun rent faktisk spiser og er rigtigt god til det, at hun udvikler sig, leger i løbet af dagen osv. og på den måde lyder til at være en rigtig fin lille pige.
Jeg ved ikke hvorfor hun ikke er større end hun er, men jeg synes det er helt relevant at I har fået en henvisning til børneafdelingen. Det kan godt være at de ikke kan finde nogen årsag og bare siger at sådan er hun så, men det kan jo også godt være at de rent faktisk finder en årsag og når man kender grunden, så er det jo ofte også lettere at behandle:o) Så kan man ligesom gøre noget, og det er det, som er så frustrerende for jer i øjeblikket, at I synes I gør en masse og alligevel hjælper det ikke på vægten:o)
På sygehuset vil hun blive undersøge af nogle forskellige læger og sygeplejerskerne vil kunne se, hvordan Signe trives, hvordan hun leger, smiler, snakker osv. De vil få et indblik i hvad hun er for en lille størrelse hen over et døgn og vil derfor også kunne rådgive jer ud fra det indtryk de får her.
De vil sandsynligvis tage en masse blodprøver. Og man kan jo tage blodprøver for rigtig mange ting - de vil kunne se hvordan hendes blodprocent er, de vil kunne se om hendes væskebalance er i orden, om hun mangler jern, om hun mon har en infektion, de vil også kunne se om hun ilter sit blod godt nok osv. - alverdens ting kan man se i blodprøver.
Ud fra hvad blodprøvebilledet viser, vil de vurdere hvorvidt de vil lave andre undersøgelser - det kunne f.eks. være et røntgen billede eller andet.
I skal naturligvis have mulighed for at være sammen med jeres datter hele tiden og vil sandsynligvis få stillet en seng til rådighed. Med den alder hun har, vil det være helt naturligt at I er sammen hele tiden. Hun har brug for den tryghed at I er til stede og I har brug for at være der for hende - personalet har også brug for jer, da det er jer som kan give jeres datter omsorg og det er jer, som kan fortælle hvordan hun har det og hvilke bekymringer I gør jer.
I forhold til hendes kost, så lyder det jo umiddelbart meget godt. Det eneste jeg tænker er at du måske en gang imellem skal prøve at tilbyde hende noget proteindrik. Det kan købes på apoteket, men man kan også lave det selv. Du kan tale med lægen om, hvorvidt han mener det vil være en god idé.
Man ved jo at protein er vigtigt for væksten, derfor tilfører man også nogle gange ekstra protein til mælken hos for tidligt fødte børn. Med den alder din datter har, skal man ikke umiddelbart begynde at tilføre hende ekstra protein, men du kan godt medtænke proteiner i kosten - altså ikke kun fokus på fedt, men også fokus på protein.
Opskrift på hjemmelavet proteindrik:
Opskrift på proteindrik:
1 spsk. kvark 5%
4 spsk. frugt/bær eller du kan bruge juice
1/2 spsk. sukker
1/2 dl. piskefløde
3 dl. kærnemælk
Kvark, frugten/juice og lidt af kærnemælken blendes og sies. Herefter tilsættes resten af ingredienserne og drikken piskes godt. Serveres kold.
Som du kan se så er der kærnemælk i opskriften, - dette anbefales normalt ikke til så lille et barn og derfor tænker jeg du lige skal drøfte det med lægen først. Du kan også prøve at lave det med sødmælk, men det er ikke sikkert det er så godt sammen med fløden...
Generelt vil det være godt med smør på brøddet, sovs til maden osv. som du så fint beskriver. Det vil også være godt at det er sødmælksprodukterne du vælger, når du giver hende mælk, yoghurt og lignende på samme måde som du bør vælge de lidt federe ostetyper - hun må gerne få en flødehawarti :o)
Når man skal tilføre hende fedt, så må det også gerne være de flerumættede langkædede fedtsyrer. Det får hun gennem fisk og helst fede fisk. En makrel- eller sildemad kan f.eks. være en god idé.
Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din datter spise disse ting også. Hun må f.eks. gerne få hårdkogt æg og hun må også gerne få omelet og lignende.
Det behøver altså ikke være chokolade og kager, hun må meget gerne få fedt og proteiner gennem mere sufficient kost - de andet kan hun så få til festlige dage:o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat. Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Knus herfra, - det skal nok gå.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske