Svar: Morsyg... hvornår?
10. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Signe
Først vil jeg gerne lige fortælle dig lidt om tilknytning - om tilknytningen mellem barnet og den voksne. Det bliver ganske kort, vil du vide lidt mere om det må du selv søge litteratur om emnet:o)
Det er især den engelske psykoanalytiker John Bowlby, som mange tænker på, når man taler om begrebet tilknytning. Han har beskrevet en del teori omkring emnet og han definerer tilknytning som mennesket evne til at kunne danne følelsesmæssige bånd til andre mennesker.
Den meget tætte og gode tilknytning som barnet har til mor - som din dreng har til dig, sætter ham i stand til at indgå i et fint samspil med andre. Jeg tror at din dreng er blevet mødt med forståelse, kærlighed, varme i en sådan grad at han føler sig som et positivt og ikke fejlagtigt menneske. Så bevidst er han naturligvis ikke endnu, men han tør bevæge sig ud i verden og han tør charme sig ind hos andre, fordi du har givet ham den styrke. Du skal altså prøve at se det som noget meget positivt at din dreng tør involvere sig følelsesmæssigt med andre mennesker.
Når det er sagt, så tror jeg også at han jo, netop fordi I har været så meget sammen som I har, ved hvor han har dig og i forhold til hans alder, så er du bare ikke så interessant lige nu - sådan vil det være i perioder. Nogle gange er det mor der dur, andre gange er det far og atter andre gange vil det være f.eks. bedsteforældre.
Med hensyn til at svøbe ham, så tænker jeg at det må I bestemt gerne fortsætte med, hvis det virker så godt, som du beskriver. Det sker der ikke spor ved. I takt med at han bliver ældre, så vil han kunne få en større dyne og en juniordyne (anbefales af sst. fra 1 år) vil automatisk lægge sig om ham på en anden måde og vil derfor få ham ud af svøbet.
I forhold til rugbrødshapsere, så må han gerne få dette. Nogle børn kan godt tygge i 7 måneders alderen, de fleste er 8-9 måneder inden de helt mestrer dette og nogen er også lidt ældre. Der er store individuelle forskelle. Prøv dig lidt frem og se hvad han siger til det.
Ofte vil det være en god idé at forsøge med lidt grov mos først, grov på den måde at du moser grøntsagerne med en gaffel og ikke blender det. Det kan også være en god idé at forsøge med lidt øllebrød, så din dreng lige vender sig til rugbrødssmagen, men igen er børn forskellige og du må forsøge dig lidt frem:o)
Det lyder som om at din drengs mave fungerer rigtig godt. Du skriver at han har afføring 2-3 gange i løbet af dagen og også en gang om natten. Du skriver at han spiser rigtig godt af grøntsager og kød/fisk - spiser han også grød? Det er vigtigt at han får både grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød) og grøntsagsmos. Det kunne godt lyde som om du skal overveje hvad tid du giver ham grød og grøntsagsmos og hvor meget du giver ham af hver slags for at se om det kan gøre en forskel. Meget fiberholdig mad, kan godt give løs mave.
Du kan også overveje hvor meget du har skåret ned på hans mælkeindtag - måske skal han have lidt mere flaske i løbet af dagen?
Det er generelt sådan at når børn har meget hyppige afføringer så skal man justere lidt i kosten. Men det er en balance, for det er jo også vigtigt at maven fungerer:o)
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske