Svar: Farsyg - 20 mdr.
10. april 2007
Alder:
20 mdr.
Kære frustrerede Mor
Det er altid rigtig hårdt, når man føler sig afvist af sit barn og det er helt rigtigt som du skriver, at man ofte hører det med modsatte fortegn - at det er mor som foretrækkes og far som står på sidelinien - men nogle gange er det også modsat.
Jeg tænker at der naturligt er flere ting som gør sig gældende. For det første lyder du og din mand til at være meget forskellige og I giver således jeres datter noget forskelligt. Hvor du lyder til at være den mere forsigtige og følsomme typer, som let mærker sine følelser, bliver ked af det osv., så er din mand måske den lidt mere 'robuste' type, som er rigtig god til at lege lidt mere vilde lege, kildelege osv. - og det tiltaler din datter rigtig meget.
Jeg tænker også at din datter måske ligner dig - din mand er jo vil med dig og derfor også jeres datter - ikke at du ikke er vild med hende, men det er ofte rigtig svært at tackle de følelser man har, det man oplever, når det ligner en selv. Og jeg kunne derfor godt forestille mig at det som gør det rigtig svært imellem du og din datter er jeres ligheder - tror du jeg har ret?
Det er rigtig fint at du prøver at sætte ord på din datters følelser. Prøv også at gøre dig selv tilgængelig. Når hun bliver rigtigt ked af det og skubber dig væk, så sid hos hende, vær i nærheden uden at forsøge at ville tage hende op eller andet, som du kan mærke at hun ikke vil. Og så brug igen sproget - 'vil du ikke herop og sidde hos mig lidt', 'kom skatterpige'. Hent en bog eller et eller andet, som du tror hun vil synes er rart og inviter hende 'kom og sid hos mig, så læser vi bogen'. Altså være tilgængelig og samtidig også prøve at aflede hende lidt.
Hvis hun afviser dig ved at bruge ord 'dumme mor', så skal du vurdere, hvad det handler om. Hvis det er en måde at prøve dig af på, fordi hun vil se hvad der sker, så skal du naturligvis sige til hende at sådan skal hun ikke tale, det vil du ikke høre. Der sættes en grænse. Men hvis det kommer som reaktion på noget, hvor du har sagt nej og hvor hun f.eks. synes det er uretfærdigt og det så kommer 'dumme mor' fordi hun ikke er i stand til at sige 'det er smadder uretfærdigt', så er det du skal prøve at sætte ord på for hende og på situationen 'jeg kan godt forstå du synes det er dumt, at du ikke må få en is'.
I forhold til at du er gravid igen (tillykke med det, det lyder rigtig dejligt) så vil dette jo naturligt også komme til at gøre noget ved det forhold du har til din datter. Måske vil det gøre hende mere morglad, fordi hun kommer til at skulle dele dig med en anden, måske vil det bare få hende til at være endnu mere sammen med far. Det må tiden vise.
Da du nu er gravid, så tænker jeg at det vil være oplagt at du kontakter sundhedsplejen og hører om du kan få tilbudt et graviditetsbesøg og så tale med sundhedsplejen om at I her også drøfter jeres ældste datter og de tanker I gør jer omkring hende. Det vil være rart for jer at få kontakt til sundhedsplejersken tidligt og I kan tale med hende om, hvordan I bedst muligt forbereder jer på den lille ny - også i forhold til storesøster. Sundhedsplejersken vil også kunne tale med jer om, hvorvidt det vil være relevant at I kontakter PPR - pædagogisk psykologisk rådgivning. Her kan I søge råd og vejledning og I kan godt få en uformel samtale uden at der bliver skrevet journal eller lignende. Jeres sundhedsplejerske vil måske kunne fortælle jer, hvem der vil være god for jer at tale med i PPR.
Med hensyn til at jeres datter er begyndt at slå hovedet ind i ting, så sker dette jo tilsyneladende i en eller anden form for frustration og I skal naturligvis sikre jer at hun ikke gør skade på sig selv. Derfor vil det være nødvendigt at I griber ind og stopper hende i dette. I må fortælle hende at det er okay at være ked af det, men at hun ikke må slå hovedet ind i køleskabet og så igen invitere hende til jer.
Håber at I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske