Brev:
Søvn og aktivitet
10. april 2007
Alder:
5 mdr.
Søvn og aktivitet
Hej :-)
Allerførst tusind tak for dit første svar, som var meget brugbart og fyldestgørende :-)
Min dejlige datter som runder 5 måneder om en uges tid trives rigtig fint. Hun sover godt, smiler meget, elsker at lege, snakke og har fundet hendes grin. Og jeg synes vores rytme fungerer fint, men...
...når det er sagt, så kommer jeg alligevel i tvivl. Jeg synes, at hun sover meget. Jeg ved godt, at der er stor forskel på, hvor meget søvn babyer har behov for, men jeg føler nogen gange, at hun ikke oplever nok. Efterhånden som hun bliver mere bevidst, vil jeg også gerne lave flere ting med hende, og gerne give hende noget input. En gennemsnitlig dag ser således ud:
Kl. 6-7 står vi op
Aktiviteter: Skift til dagstøj, amning, aktivitetstæppe for sig selv mens jeg spiser morgenmad. Derefter trilleøvelser, tid på maven, eventuelt flyveture og sang. Amning.
ca. kl. 9 kommer hun i barnevogn - sover ca. 2-3 timer
ca. kl. 12 kommer op. Lidt grød, amning. Diverse aktiviteter (sang, trilleøvelser, tid på maven, svingture i lagen eller hvad jeg nu finder på. Nu hvor vejret er godt, tager jeg hende også i bæreselen på en tur i haven). Amning.
ca. kl. 14 Kommer i barnevogn og sover 2-3 timer.
ca. kl. 16-17 kommer op. Amning. Min mand overtager hende og leger med hende mens jeg laver mad. Hvis der går mere en 2 timer til sengetid, går vi en tur med hende i barnevognen så hun kan powernappe. Det kan hun nemlig ikke finde ud af i tremmesengen. Amning.
Ca. kl. 19-20 Amning. I seng med en godnatsang.
Så alt i alt, er hun maks vågen 6-8 timer om dagen. Men er hun vågen mere end 2 timer, bliver hun ked og overtræt. Så hun må jo have brug for det. Eller er der for meget aktivitet, så jeg selv er den der kører hende træt? Bør jeg gribe hendes dag anderledes an, så hun har overskud til lidt mere vågen tid, eller synes du, det ser fornuftigt ud?
Desuden har jeg svært ved at finde ud af, hvor meget jeg bør aktivere hende, og hvor meget tid hun skal have til at aktivere sig selv. Hun ligger altid selv på aktivitetstæppet hos os, hvis hun er vågen når vi spiser. Og det vil hun gerne. Hun kan faktisk fint ligge der, men jeg får dårlig samvittighed hvis hun ligger selv. Jeg føler, at jeg skal respondere på det meste af det hun foretager sig. Er det forkert?
Mange hilsner fra en heldig mor til en skøn datter