Brev:
Søvn og morglad
10. april 2007
Alder:
14 mdr.
Søvn og morglad
Hej Helen
Så er jeg tilbage igen - tak for tidligere gode og konstruktive svar.
Denne gang gælder det to ting:
1. Najas søvn. Hun har altid sovet lidt uroligt og sover ikke igennem endnu. Det typiske er at hun bliver badet og puttet kl. 19.30. For tiden virker det at sidde og holde hende i hånden indtil hun sover, det tager 5 min. Omvendt græder hun og rejser sig op i sengen og rækker ud efter os hvis vi går.
På de "normale" nætter vågner hun en gang inden midnat og så igen ved 00-1-tiden. Nogle gange kan hun hjælpes til at sove igen ved bare at holde i hånd, andre gange må jeg tage hende op og så falder hun i søvn igen i mine arme. De værste nætter er hun meget ked af det eller også vil hun lege.
Mit spørgsmål gælder: Vi plejer at lægge hende ned i sengen igen hvis hun rejser sig op, men hun reagerer meget kraftigt og græder og rejser sig op igen. Er det okay at fortsætte med at lægge hende ned eller opfatter hun det som et overgreb? Nogle gange giver hun op efter 3-4 gange, andre gange tager det længere tid med masser af gråd.
Det skal ydermere siges, at der desværre er stor forskel på min kæreste og jeg i de situationer. Far er mere konsekvent og måske mere "hård" end jeg, der nogle gange ikke kan dy sig for at tage hende op - og så kan det nogle gange tage timesvis inden hun sover igen.
Nogle gange når jeg må give op tager far over, men så græder Naja hjerteskærende - er det synd for hende at vi skifter midt i situationen? Gør det hende endnu mere utryg og usikker?
2. Mit andet spørgsmål gælder, at Naja altid har været lidt morsyg og især den sidste 1½ måneds tid har været hård for far. Hun græder hjerteskærende hvis han tager hende istedet for mig, og han kan sjældent få lov til de samme ting som jeg kan, ligesom hun meget hellere vil nusses af mig end af ham. Det er synd for ham, for han bliver naturligvis ked af at hun reagerer så afvisende.
Omvendt forsøger jeg at sige, at han for alt i verden ikke må bebrejde hende det, og at han nok skal få sin del af hendes opmærksomhed senere. Skal vi give efter for hver eneste gang hun kræver mig frem for far? Det er jo synd at de begge får en dårlig oplevelse, omvendt kommer man vel heller ikke videre hvis ikke de får nogle konkrete faste stunder sammen?
Håber du kan finde orden i ovenstående - jeg glæder som altid tilat høre dit svar.
Bedste hilsener, Mia